فرمانده آینده نیروی هوایی اسرائیل: لازم باشد، همین فردا به ایران حمله می‌کنیم

«جنگ بعدی با حزب‌الله لبنان به محض حمله اسرائیل به ایران در خواهد گرفت»

جنگنده اف ۱۶ اسراییل در پایگاهی در جنوب این کشور- JACK GUEZ / AFP

یک مقام ارشد نظامی اسرائیلی، در گفت‌وگویی که بخش‌هایی از آن روز چهارشنبه، ۲۲ دسامبر، منتشر شده است، می‌گوید اسرائیل می‌تواند اگر لازم باشد، همین فردا با موفقیت به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حمله کند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، سرلشکر تومر بار که ماه آوریل آینده فرمانده نیروی هوایی اسرائیل خواهد شد، به نشریه یدیعوت آحارانوت گفته است: «فرض می‌کنم که این امر در دوره من رخ خواهد داد، و شانه‌های من سنگینی این مسئولیت را حس می‌کند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند اسرائیل می‌تواند با موفقیت‌ تاسیسات هسته‌ای ایران را منهدم کند، گفت مسلما دست به عملیاتی در هزار کیلومتر دورتر نخواهند زد، بی‌آن که در بازگشت به خانه، «بتوانم با اطمینان بگویم، ماموریت انجام شد.»

با وجود برخی گزارش‌ها در مورد کمبود بودجه آماده‌سازی ارتش اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران، تومر بار گفت که وضعیت «سیاه و سفید نیست»، و ادامه داد که «از همان لحظه‌ای که اینجا در صندلی ریاست اداره طراحی نیرو نشستم و رئیس ستاد مشترک ارتش با من صحبت کرد، ماموریت "چرخه سوم" (ایران) مطرح بود.»

فرمانده آینده نیروی هوایی اسرائیل اضافه کرد: «ما از صفر شروع نمی‌کنیم. ما خودمان را با (جنگنده‌های) اف-۳۵ تجهیز کرده‌ایم، (آیا آنها) نمی‌دانند چطور می‌توان به چرخه سوم رسید؟ ما هزاران رهگیر پدافند گنبد آهنین را برای دفاع چند لایه (از کشور) فراهم کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مورد نگرانی‌ از این که طبق برخی گزارش‌ها، آمریکا از ارائه دو فروند هواپیمای سوخت‌بر کی‌سی-۴۶ به اسرائیل خودداری خواهد کرد، گفت که در دیداری که آن درخواست مطرح شد، حضور داشته است و نیروهای دفاعی اسرائیل در حال ارزیابی دلایل آن تصمیم هستند.

فرمانده کنونی اداره طراحی نیروی ارتش اسرائیل، افزود: «ایالات متحده برای اسرائیل بیش از یک دوست یا آشناست، و مشتاق یک همکاری عمیق و واقعی هستند. من دلیل خودداری آن‌ها را نمی‌دانم، اما هنوز در مورد امکان گرفتن دست‌کم دو (هواپیمای) سوخت‌بر خسته نشده‌ام.»

سرلشکر تومر بار با بیان این که معتقد است جنگ بعدی با حزب‌الله لبنان به محض حمله اسرائیل به ایران در خواهد گرفت، گفت «من چنین فرض می‌کنم که او (حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله) تمام عیار به صحنه خواهد آمد. او سی سال برای این فرمان صبر کرده است و محال است که با تمام قوا به میدان نیاید ... باید آماده این هم باشیم.»

نسخه کامل این گفت‌وگو قرار است روز جمعه در مجله «هفت روز» متعلق به یدیعوت آحارانوت، منتشر شود.