مدیرعامل مترو: سیستم خودکار کنترل قطار قطع شده بود

سخنگوی شورای شهر اظهارات خود را در باره «خطای انسانی» حادثه مترو پس گرفت

به دنبال برخورد دو قطار شهری در مسیر تهران- کرج، شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد هنگام وقوع حادثه سیستم کنترل اتوماتیک قطار قطع بوده است.

ابتدا جعفر تشکری هاشمی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، و علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر، اعلام کردند که «خطای انسانی» عامل وقوع حادثه بوده است. با این حال، پس از آن که علیرضا زاکانی، شهردار تهران، گفت که علت اصلی هنوز مشخص نیست، نادعلی نیز گفته‌های خود را پس گرفت و گفت که نظر قطعی را کمیسیون سوانح اعلام خواهد کرد.

صبح روز چهارشنبه، یکم دی‌ماه، دو قطار شهری در مسیر تهران_کرج در ایستگاه چیتگر با هم برخورد کردند. در پی این سانحه، حدود ۲۰ نفر از مسافران مصدوم شدند و طبق اعلام مسئولان اورژانس، حال یک نفر از آنان وخیم اعلام شده است.

پس از آن حادثه، آمبولانس‌های اورژانس و تیم‌های آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و مصدومان حادثه را به مراکز درمانی منتقل کردند. هم‌زمان، شرکت بهره‌برداری مترو نیز اعلام کرد که تا اطلاع بعدی متروی مسیر تهران_کرج تعطیل است و مسافرگیری از ایستگاه از سمت ایستگاه صادقیه تا وردآورد، و در مسیر بالعکس از ایستگاه وردآورد تا تهران، متوقف شده است. 

مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، نیز گفت که علت اصلی حادثه قطع سیستم کنترل اتوماتیک قطار قطع بوده است، اما دلیل آن نیز تاکنون مشخص نشده است و در حال بررسی است و «فعلا نمی‌توان گفت که اختلالی در کار بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل متروی تهران گفت: «ATP سیستمی است که به صورت خودکار، زمانی که دو قطار از کنار یکدیگر عبور می‌کنند، سیستم را قفل می‌کند و حتی اگر راهبر هم بخواهد جلو بیاید، این امکان را به او نمی‌دهد.»

واکنش شورای شهر

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر، یکی از نخستین کسانی بود که در باره آن حادثه اظهار نظر کرد و گفت: «یکی از گزارش‌های مدیریتی که درباره این اتفاق به ما رسیده است، حاکی از وقوع یک خطای انسانی در حادثه مترو بوده است.»

درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها درباره دخالت عامل انسانی در حادثه افزایش یافته بود و برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، برخورد شاخ‌به‌شاخ دو قطار را مطرح می‌کردند، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، گفت: «همه صحبت‌ها گمانه‌زنی است و هنوز دلیل واضح و قطعی در این قضیه نداریم و برای این‌که نتیجه قطعی به دست آید، کمیسیون سوانح به‌صورت فوری تشکیل می‌شود تا همه موارد را بررسی کنند.»

به دنبال انتشار این سخنان، علیرضا نادعلی نیز گفته‌های پیشین خود را درباره «خطای انسانی» در حادثه برخورد دو قطار پس گرفت و به خبرگزاری ایسنا گفت: «به ما اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم گزارش‌هایی می‌رسد که من این موضوع خطای انسانی را به نقل از یکی از گزارش‌های مدیریتی اعلام کردم. اما همه مسئولان شهرداری در صحنه هستند و اجازه دهیم کمیسیون سوانح نظر قطعی را اعلام کنند.»

با آن که سخنگوی شورای شهر اظهارنظر قبلی خود را پس گرفته است، همچنان گمانه‌هایی درباره علل اصلی حادثه مطرح است؛ به‌خصوص که سیدجعفر تشکری هاشمی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر، نیز موضوع خطای انسانی را مطرح کرده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا، گفت: «یک ‌بخش از این مشکلات مربوط به عوامل فنی بوده است. اما بخش دیگر مربوط به عوامل انسانی در بخش‌های مختلف مترو است. بنابراین باید بررسی‌های لازم در صورت بگیرد.»