سیستم حمل‌ونقل تهران در «آستانه فروپاشی» است

متروی ساخته شده در تهران با راه‌آهن ساخته شده طی سه حکومت قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست

محسن هاشمی مسئولیت اصلی ضعف حمل و نقل عمومی تهران را بر عهده دولت دانست - عکس از خبرآنلاین

رئیس شورای شهر تهران روز گذشته در توییتی نوشت که سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر در آستانه فروپاشی است.

محسن هاشمی در این توییت با اشاره به عدم تأمین تجهیزات موردنیاز برای بازسازی و ارتقای حمل‌ونقل عمومی، مسئولیت فشار مضاعف بر روی سیستم حمل‌ونقل عمومی را ماحصل کمبودهای اقتصادی و بی‌توجهی دولت عنوان کرد.

هاشمی که در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت خط ۱۰ مترو شرکت کرده بود، با اشاره به عدم موفقیت در رسیدن به برنامه‌های پیشین گفت که طی مدت اخیر، سالیانه پنج کیلومتر خط مترو ساخته شده که این تنها نصف برنامه قبلی است.

در بخشی از سخنان هاشمی که در گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران منتشر شده آمده است که از ابتدای ورود خطوط ریلی به ایران و طی ۱۷۰ سال حکومت‌های قاجار، پهلوی، و جمهوری اسلامی، نزدیک به ۱۰۷۰۰ کیلومتر خط راه‌آهن ساخته شده که در قیاس با پیشرفت متروی تهران، نشان می‌دهد که عملکرد شهرداری بسیار ضعیف بوده است.

او با اشاره به مسئولیت دولت در تأمین تجهیزات حمل‌ونقل عمومی، عدم پرداخت سهم دولت از برنامه گسترش و نوسازی سیستم حمل‌ونقل تهران را، دلیل شرایط اسف‌بار فعلی دانست.

مديرعامل اسبق شركت متروی تهران در ادامه سخنانش اظهار داشت که کارخانه‌های ساخت واگن در کشور تعطیل شده و به همین دلیل تأمین دو هزار واگن همچنان معطل باقی‌مانده است.

پیشتر فرنوش نوبخت، مدیرعامل بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفته بود که شرکت مترو تهران در شرایط فعلی، به سختی در حال تامین قطعات یدکی قطارها است و این درحالی است که قیمت بلیط جوابگوی این هزینه‌های سنگین نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری گفت که با اصرار او پروژه ساخت خط هفت مترو به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه واگذار شده و پرونده این پروژه هم‌اکنون با شکایت بازرسی کل کشور در دادگاه در حال بررسی است.

علی‌رغم افشای اسناد سوءمدیریت و موارد مختلف فساد در دوران قالیباف، به نظر می‌رسد حاکمیت قصد ندارد دست حمایت خود را از روی دوش شهردار پیشین و رئیس مجلس فعلی بردارد.

انتقادات هاشمی از دولت به همین‌جا ختم نشد و او عامل اصلی مشکل حمل‌ونقل تهران را به دلیل ضعف مدیریت دولت دانست. او در این باره گفت: «آقایان روحانی، نوبخت، جهانگیری و همتی...، هر بار که جلسه می‌گذارند کار از چاله‌ای درمی‌آید و به چاله بعدی می‌افتد و چند ماه معطل می‌ماند.»

تهران در حال حاضر نزدیک به ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و این میزان در طول روزهای کاری به نزدیک به ۱۵ میلیون می‌رسد. تهران ۲۴امین شهر پرجمعیت جهان است، و سیستم مدیریت شهری آن به شدت با مشکل سوءمدیریت و تامین منابع مواجه است.

در حال حاضر تنها ۵۵۰۰ اتوبوس در تهران فعالیت می‌کنند که بخش بزرگی از آنها نیز فرسوده هستند. همچنین سیستم حمل‌ونقل ریلی تهران نیز با کمبود شدید واگن و عدم توسعه در برخی قسمت‌ها مواجه است.

پرونده‌های متعدد فساد در شهرداری تهران از زمان مدیریت غلامحسین کرباسچی تا امروز در دادگاه‌های ایران گشوده شده، اما هیچ‌ یک از آنها مانع از تداوم فساد نشده است.

بیشتر از