برنامه دولت برای جلوگیری از انتشار سویه اومیکرون: مردم ماسک بزنند

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، امکانات تشخیص زودهنگام سویه‎ اومیکرون ویروس کرونا در ایران وجود ندارد 

ضرورت استفاده از ماسک در مهمانی‌ها و مکان‌های عمومی مقرر شد - ATTA KENARE / AFP

با شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایران، ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور ابراهیم رئیسی جلسه ویژه تشکیل داد. بر اساس مصوبه این جلسه رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی، باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و در مهمانی‌ها و مکان‌های عمومی از ماسک استفاده شود.

رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران جزئیات زیادی از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر نکرده‌اند و فقط به نقل از وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که شهروندان برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند، اما ازآنجا که فاصله دوز دوم و سوم حداقل سه ماه است، بسیاری از مردم ایران فعلا نمی‌توانند دوز سوم را دریافت کنند. این موضوع در کنار محدود بودن امکانات تشخیص سویه اومیکرون در ایران خطر شیوع موج ششم کرونا را افزایش داده است. 

اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از انتشار سویه اومیکرون ویروس کرونا بر اساس آنچه در پایگاه‌ اطلاع‌رسانی این نهاد، مواردی است که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه که ابراهیم رئیسی آن را ابلاغ کرد علاوه بر «ضرورت استفاده از ماسک در مهمانی‌ها و مکان‌های عمومی» مقرر شد که «رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و و بازرسی از این مراکز نیز با شدت بیشتری انجام شود و در صورت‌عدم رعایت سریعا مراکز متخلف تعطیل شود.» 

بر اساس این گزارش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که روز یکشنبه ۲۸ آذر برگزار شد، وزارت بهداشت نیز گزارشی از آخرین وضعیت پراکندگی سویه اومیکرون در کشور ارائه کرد و از شهروندانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند خواست، به سرعت دوز دوم را هم دریافت کنند. همچنین از تمامی شهروندانی که حداقل سه ماه از دریافت دوز دوم آن‌ها گذشته است، خواسته شد جهت دریافت دوز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون حدود ۵۱ میلیون نفر دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. از این تعداد تنها کسانی می‌توانند دوز سوم را دریافت کنند که سه ماه از تزریق دوز دوم آنان گذشته باشد و از آنجا که واکسیناسیون عمومی در ایران دیر آغاز شد و تعداد دریافت‌کنندگان دوز دوم تا روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۴ میلیون نفر بود، در حال حاضر نیز فقط همین تعداد واجد شرایط دریافت دوز سوم‌ هستند.

محدودیت امکانات تشخیص

علاوه بر محدودیت‌های دریافت دوز سوم واکسن، نبود امکانات تشخیص زودهنگام سویه اومیکرون نیز نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. پیشتر ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در همین زمینه گفته بود: «تشخیص سویه اومیکرون برای همه افراد در دسترس نیست و فقط در دو آزمایشگاه از طریق ژنتیکی و در موارد خاص پیگیری می‌شود.»

محدودیت‌های ناشی از تشخیص زودهنگام و دریافت واکسن در ایران، در حالی‌ است که سویه اومیکرون ویروس کرونا قدرت سرایت بیشتر از سویه‌های دیگر دارد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز این نکته را تایید کرده است اما بدون اشاره به محدودیت‌های موجود گفت: «الان ثابت شده است کسانی که ماسک می‌زنند گرفتار اومیکرون نمی‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنم مردم حتما ماسک بزنند و فاصله‌گذاری را رعایت کرده و تا حد امکان از تجمعات و حضور در اماکن سربسته و فاقد تهویه مناسب خودداری کنند.»

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در باره شیوع موج ششم و ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به ایران، مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، خواستار تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده شد و به خبرگزاری ایسنا گفت که در باره این سویه نباید به مردم امید واهی داد.

مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی نیز هشدار داد که باید در بازگشایی مدارس تجدید نظر شود. او همچنین به افرادی که واکسن‌های برکت و سینوفارم را دریافت کرده‌اند توصیه کرد دوز سوم واکسن را تزریق کنند.

امتحانات حضوری مدارس 

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع موج ششم و ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به ایران، مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، خواستار تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده شد و به خبرگزاری ایسنا گفت که در باره این سویه نباید به مردم امید واهی داد.

مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی نیز هشدار داد که باید در بازگشایی مدارس تجدید نظر شود. با وجود این هشدارها وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه، ۲۹ آذر، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد امتحانات دی‌ماه دانش‌آموزان به شکل حضوری برگزار می‌شود. 

در اطلاعیه‌ مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش آمده است که امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به «شیوه حضوری» برگزار می‌شود و فقط در شرایطی که مدرسه به دلیل شیوع بیماری، در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته باشد به صورت استثنا و با تأیید آموزش و پرورش محل، ارزشیابی دانش‌آموزان براساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا انجام می‌شود.