اومیکرون در ایران؛ هشدار پزشکان و کارشناسان: وقت زیادی نداریم

نخستین ورود اومیکرون به ایران از امارات بوده و مبتلای شناسایی شده ساکن تهران است

اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک اومیکرون در ایران خواهیم بود - ATTA KENARE / AFP

وزارت بهداشت روز یکشنبه، ۲۸ آذر، ورود سویه اومیکرون به ایران را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در باره جزییات شناسایی این سویه جدید کرونا توضیح داد: فرد شناسایی شده مبتلا به اومیکرون میانسالی است که از امارات وارد ایران شده و ساکن تهران است. پس از شناسایی او اقدامات لازم برای قرنطینه فرد و اطرافیانش انجام شد.

او گفت: «از سه هفته قبل وضعیت مراقبت مرزی ما به شدت تقویت شد و هر کسی که از خارج از کشور وارد شد، لازم بود کارت واکسن و جواب آزمایش منفی داشته باشد، افرادی که حال نامساعد داشتند نیز مجددا در داخل کشور تست می‌شدند.»

این مسئول وزارت بهداشت در شرایطی از پیدا شدن تنها یک بیمار مبتلا به اومیکرون خبر می‌دهد که در همین روز رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: «در کنار این بیمار، یک یا دو فرد هم مشکوک به اومیکرون داریم که در حال بررسی هستند.»

محمدمهدی گویا در باره تشخیص سویه اومیکرون با کیت‌های موجود در کشور نیز گفت: «چندین کیت مختلف داریم که در اختیار آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و قادر است پیچیده‌ترین انواع اومیکرون و ویژگی‌های ژنتیکی آن را تشخیص دهد.»

او در عین حال توصیه کرد افرادی که سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف‌ است، سریع‌تر برای واکسن نوبت سوم اقدام کنند و همچنین از هر گونه گردهمایی و دورهمی پرهیز کنند.

مهندس محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در جلسه اضطراری امروز ضمن تایید مشاهده یک مورد از سویه جدید کرونا در کشور از سوی همه اعضا، در خصوص تدوین پروتکل های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد، گفت: همچنین اعضای ستاد نظرات ‌و پیشنهادهای خود را جهت ارائه به ستاد ملی کرونا مطرح کردند.

درخواست تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی

در اظهار نظری دیگر پس از ورود اومیکرون به ایران، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه برای مقابله با این سویه لازم است پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از قبل رعایت شود، بر لزوم پرهیز از دورهمی‌های یلدا و همچنین تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده تاکید کرد.

دکتر مجید مختاری در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا به ایسنا گفت: فعلا دلتا سویه غالب دنیاست که کشندگی بالاتر از اومیکرون دارد. اما اومیکرون در سه هفته اخیر بالای ۵۰ جهش داشته و ترکیب این جهش‌ها ممکن است منجر به کشندگی بیشتر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «امیدواریم رفتار اومیکرون از نظر کشندگی، تشخیصی و... بهتر از دلتا باشد، اما نمی‌توانیم با امید واهی پیش رویم بلکه باید با علم پیش رویم. ممکن است رفتار اومیکرون تغییر کند. اومیکرون اکنون در سنین پایین‌تر دیده می‌شود اما اگر تغییر رفتار دهد، ممکن است در سنین بالا هم مشکل‌ساز شود. کمیته علمی توصیه می‌کند که تا چند هفته دیگر حتی اگر ممکن است مدارس را تعطیل کنیم.»

قرنطینه و محدودیت‌ها را بازگردانید

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز با هشدار نسبت به شیوع تند سویه اومیکرون، خواستار بازگشت محدودیت‌های مربوط به کرونا شد و گفت: بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک اومیکرون در کشورمان خواهیم بود.

دکتر حمیدرضا جماعتی در کمیته علمی کشوری کرونا گفت: «توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم زیرا اگر قرار باشد پیکی با اومیکرون در کشور ایجاد شود، باتوجه زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما نیز شاهد این پیک باشیم. بنابراین توصیه‌مان این است که قرنطینه‌ها درباره مدارس، دانشگاه ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از ۱۰ نفر در آنجا هستند، حتما انجام و این محدودیت‌ها اعمال شود. زیرا بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک امیکرون در کشورمان خواهیم بود.»

این مسئول بهداشتی تاکید کرد که نوجوانان و افراد ۱۲تا ۱۸ سال هم واکسیناسیون‌ انجام دهند و گفت: «کمیته علمی اعتقاد دارد که واکسیناسیون سنین ۷ تا ۱۱ سال را هم با واکسن‌هایی که در دسترس است، انجام دهیم. ضمن این که افراد پرخطر حتما واکسن آنفلوانزا تزریق کنند زیرا بسیاری از موارد بیماری‌های تنفسی شدید را در بیمارستان داریم که به وسیله آنفلوآنزا در افراد پرخطر ایجاد شدند.»

برای مقابله با اومیکرون فقط ۱۷ روز وقت داریم

یک عضو دیگر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیا تاکید بر اینکه خطر اومیکرون جدی است، گفت: ممکن است دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با امیکرون خواهد بود.

دکتر پیام طبرسی درباره میزان نگرانی از ورود سویه امیکرون به کشور گفت: اگر امیکرون وارد شود، طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد امیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر امیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.

طبرسی گفت: توصیه من این است که افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر نکنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند زیرا نگرانی درباره اومیکرون جدی است. طی چند روز اخیر با مواردی مواجهیم که افرادی از خارج از کشور به ایران آمدند و مادر یا پدرشان را بیمار کردند.

طبرسی تاکید کرد که برای مقابله با سویه اومیکرون فرصت ۱۰۰ روزه دلتا را هم نداریم و گفت: اگر قرار است مرزی را ببندیم یا محدودیت می‌خواهیم ایجاد کنیم الان وقتش است. اگر اومیکرون شکل بگیرد با موجی که ایجاد خواهد کرد، مجددا سیستم درمانی و مردم درگیر شده  و مجبوریم بسیاری از کسب‌وکارها را ببیندیم.

این هشدارها در شرایطی است که به گزارش سازمان جهانی بهداشت، ناقلان اومیکرون در برخی مناطق ظرف ۱.۵ تا ۳ روز دو برابر می‌شوند.

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، سویه اومیکرون به سرعت در حال شیوع در کشورهایی است که بخش زیادی از جمعیت آنها با واکسیناسیون در برابر بیماری کووید -۱۹ مصون شده بودند.

داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی حکایت از این داشت که اومیکرون در سطح وسیع باعث موارد حاد کووید-۱۹ نمی‌شود با این حال سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که هنوز داده‌های کافی برای قضاوت درباره شدت بیماری کووید در مبتلایان به اومیکرون در دست نیست و به اطلاعات بیشتری نیاز است.