تصمیم الحاق دره اردن به اسرائیل قابل پذیرش نیست

نتانیاهو قصد دارد دره اردن و شهرک های کرانه باختری را به اسرائیل الحاق کند

عکس از:  AFP(اندیپندنت عربی).

اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد الحاق دره اردن و شماری از شهرک ها در کرانه باختری، واکنش شدید فلسطینی ها را در پی داشت.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین هشدار داد اگر اسرائیل دست به چنین اقدامی بزند، همه ای سازش ها و توافق های که تا کنون با رژیم اسرائیل صورت گرفته است، لغو خواهد شد. وی تأکید کرد ملت فلسطین حق دارد از حقوق خود دفاع کند، بنابر این اگر اسرائیل، اقدام به الحاق دره اردن و مناطق اشغال شده در سال 1967 به خاک اسرائیل کند، دیگر هیچ فرصتی برای سازش و پذیرش میان دو جانب باقی نخواهد ماند.

البته دره اردن حدود 27 درصد از کرانه باختری را تشکیل می دهد، در شمال این دره، شهر بیسان و در جنوب آن؛ عین جدی واقع شده است، شرق آن را رود اردن و غرب آن به دامنه کوه های شرقی کرانه باختری می رسد. این دره که در نوار مرز با اردن قرار دارد، یگانه گذرگاه دسترسی مردم این سر زمین به جهان خارج است و نیازمندی های زندگی ساکنان کرانه باختری تنها از همین مسیر تأمین می شود.

از سوی دیگر، محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین در پیوند به این مسئله گفت که بنیامین نتانیاهو قصد دارد از این اقدام به نفع انتخابات  پیش رو  بهره برداری کند و آرای بیشتری به دست آورد، اما با توجه به برتری جمعیتی فلسطینی ها در این مناطق، این تصمیم در دراز مدت به ضرر اسرائیل تمام می شود. تردیدی نیست که این تصمیم، روند صلح را به نابودی می کشاند و بی تردید هر گونه اقدام نا بخردانه از سوی بنیامین نتانیاهو، می تواند منجر به افزایش چالش ها برای دولت اسرائیل افزایش شود.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، از جامعه جهانی خواست تا جلو آنچه را او به عنوان اقدامات جنون آمیز نتانیاهو می نامد، بگیرند، زیرا اجرای این تصمیم، دستیابی به صلح و آشتی را برای صد سال دیگر نا ممکن می کند. عریقات افزود، الحاق دره اردن به خاک اسرائیل، یک جنایت جنگی و تبعیض نژادی آشکار است و  مسلما منجر به افزایش خشونت و افراط گرایی می شود.

خلیل شاهین، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با اندیپندنت عربی گفت که تعهد نتانیاهو برای الحاق دره اردن  و شهرک های کرانه باختری، به معنای پایان دادن به راه حل دو کشور و امکان ایجاد کشور فلسطین در مرزهای 1967، است. وی افزود این تصمیم، تنها انتخاب و یا پیشنهاد بنیامین نتانیاهو نیست بلکه بخش از استراتژی دراز مدت اسرائیل است. از این رو لازم است ملت فلسطین در تلاش برای حفظ و حدت و همبستگی باشند تا بتوانند پاسخ قاطعی در برابر این جنایت بزرگ، ارائه کنند.

از سوی دیگر، خلیل التفکجی، یکی از مسئولان شهرداری در کرانه باختری گفت: بنیامین نتانیاهو ادعا می کند که این تصمیم بنا به برخی دلایل امنیتی اتخاذ شده است، اما حقایق اوضاع خلاف این مدعا است، زیرا دره اردن دارای اهمیت استراتژیک است و اسرائیل هرگز در کنترل امنیت این پهنه مشکل نداشته است.

از آنجا که زمان برگزاری انتخابات اسرائیل نزدیک شده است، بنیامین نتانیاهو در تلاش است تا با راه اندازی این هیاهو، آرای مردم اسرائیل را به دست آورد. وی در یکی از سخنرانی هایش به مردم اسرائیل وعد داد که در صورت پیروزی در انتخابات، دره اردن و دریای مرده را تحت حاکمیت اسرائیل قرار خواهد داد.

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به وجود هماهنگی با دونالد ترامپ، گفت: پروسه الحاق دره اردن و شهرک های کرانه باختری به خاک اسرائیل، زمانی به اجرا گذاشته خواهد شد که طرح صلح پیشنهاد شده از سوی ایالات متحده عملی شود. بنیامین نتانیاهو گفت با توجه به احترام و اعتمادی که به رئیس جمهور ترامپ دارم، نمی خواهم تصمیم الحاق دره اردن و شهرک های کرانه باختری را پیش از عملی شدن طرح صلح خاور میانه، به اجرا در آورم.

سعید زیدانی، پژوهشگر امور اسرائیل گفت که بنیامین نتانیاهو سعی دارد با بهره داری از اعلام این گونه مواضع، آرای هزاران تن از ساکنان شهرک های یهودی نشین کرانه باختری را کسب کند و البته تمامی این تصمیم ها در تفاهم و هماهنگی با رئیس جمهور آمریکا اتخاذ می شود. زیدانی علاوه کرد که نتانیاهو به این نتیجه رسیده است که وضعیت کنونی جهان و طرح صلح پیشنهادی آمریکا، زمینه ای اجرای تعهدات وی را که مطابق با اندیشه راست افراطی است، فراهم کرده است. در واقع، میان طرح صلح پیشنهادی آمریکا و موضعگیری های تبعیض آمیز نتانیاهو، همسویی و هماهنگی وجود دارد و هر دو با تشکیل دولت مستقل و آزاد فلسطین، مخالفت دارند و خواستار تشکیل دولتی در نوار غزه و ایجاد خود مختاری گسترده ای در کرانه باختری می باشند.

© IndependentArabia