بولداگ فرانسوی نیاورید، گرفتاری دارد

شبکه‌های اجتماعی و شخصیت‌های تاثیرگذار در سال‌های اخیر به محبوبیت بولداگ‌های فرانسوی دامن زده‌اند

پوزه پهن، جمجمه بزرگ، چین‌ و چروک پوست و دم کوتاه از خصوصیات این سگ است - Daniel Maurer / dpa / AFP

به دنبال پژوهشی که نشان می‌دهد نژاد سگ «بولداگ» فرانسوی با مشکلات سلامتی بیشتری رو‌به‌رو است، کارشناسان به صاحبان بالقوه حیوانات خانگی توصیه کرده‌اند که از خرید این نوع سگ خودداری کنند.

پژوهشگران کشف کرده‌اند که نژاد موسوم به «براکیسفالیک» به‌خاطر صفات مشخصه‌اش که شامل پوزه پهن، جمجمه بزرگ، چین‌های پوستی و ستون فقرات و دم کوتاه است، دچار مشکلات سلامتی می‌شود.

این گزارش که در نشریه «کیناین مدیسین اند جنتیکز» (Canine Medicine and Genetics) منتشر شده، نتیجه پژوهش کالج سلطنتی دامپزشکی بریتانیا است.

این پژوهش وضعیت سلامتی ۲.۷۸۱ بولداگ فرانسوی و ۲۱.۸۵۰ سگ دیگر را مقایسه کرده است.

در این گزارش تعداد ۴۳ بیماری معمول و مشکل سلامتی در هر دو گروه سگ‌ها فهرست و نتیجه گیری شده است که بسیاری از تفاوت‌های میان دو گروه به‌خاطر شکل «اغراق آمیز» بدن بولداگ فرانسوی‌ست.

این پژوهش کشف کرده است که بولداگ‌های فرانسوی از ۴۳ مورد نارسایی در ۲۰ مورد در معرض ابتلای بیشتر و در ۱۱ مورد در معرض ابتلای کمتری به آن‌ها قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بولداگ‌های فرانسوی ۴۲ برابر دیگر نژادها با نارسایی مجاری بینی باریک موسوم به نارسایی تنگی مواجه‌اند که دلیل تنفس سریع و مشکلات تنفسی آن‌هاست.  

دیگر بیماری‌هایی که بولداگ‌های فرانسوی بیشتر به آن دچار می‌شوند، سندروم انسداد مجاری تنفسی، ترشحات گوش، درماتیت در چین‌های پوست و مشکلات زایمان است.

شخصیت‌های تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی یکی از علل افزایش محبوبیت این نژاد سگ عنوان شده‌اند و کارشناسان هشدار داده‌اند که مردم باید پیش از اقدام به خرید بولداگ فرانسوی «تامل و تفکر» کنند. 

جاستین شوتون، رئیس انجمن دامپزشکان بریتانیا (بی وی‌ای) می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی و شخصیت‌های تاثیرگذار در سال‌های اخیر به محبوبیت بولداگ‌های فرانسوی دامن زده‌اند، اما متاسفانه ویژگی‌های «شیرین» آن‌ها یک‌رشته مشکلات سلامتی را که می‌تواند منجر به درمان‌های پرهزینه شود، پنهان می‌کند.»

این نگرانی فزاینده در میان دامپزشکان وجود دارد که مردم هنگامی‌که تصمیم می‌گیرند سگ بولداگ فرانسوی بخرند، از وجود این مشکلات آگاه نیستند.

بیل لامبرت، عضو سازمان «کنل کلاب» می‌گوید این نهاد از صاحبان سگ «تقاضا» می‌کند که جایی که پای خریدن یا هرگونه تصمیم در مورد سگ بولداگ فرانسوی به‌میان می‌آید، «به‌دقت فکر» کنند.

دکتر دن اونیل، مولف ارشد این گزارش می‌گوید: «تردیدی نیست که بسیاری از مردم از فکر داشتن بولداگ فرانسوی بسیار خوششان می‌آید، اما متاسفانه این پژوهش به ما کمک می‌کند تا متوجه طیف گسترده مشکلات سلامتی این سگ‌ها شویم.»

اونیل که همچنین استاد ارشد در بیماری‌های واگیر حیوانات خانگی در کالج سلطنتی دامپزشکی است، می‌افزاید: «به‌ویژه در روزهای پیش از عید کریسمس باید با اولویت دادن به نیاز سگ‌ها پیش از خواست انسان‌ها، به سگ‌ها هدیه‌ای ویژه بدهیم. پیش از خریدن سگ‌های صورت پهن، تامل و فکر کنید.»

 

© The Independent

بیشتر از زندگی