افغانستان در صدر فهرست وضعیت اضطراری کمیته بین‌المللی نجات

به دلیل خشک‌سالی مداوم، شدت یافتن جنگ در یک سال گذشته، و فروپاشی دولت در افغانستان، دامنه فقر و گرسنگی در حال افزایش است

افزایش خشونت علیه زنان یکی از چالش‌های عمده در وضعیت کنونی بیان شده است-SHAH MARAI / AFP

کمیته بین‌المللی نجات (IRC) در فهرست وضعیت اضطراری سالانه‌اش که روز چهارشنبه ۲۴ آذر منتشر کرد، از میان ده کشور درگیر جنگ، افغانستان را به لحاظ بحران انسانی و نیاز به کمک فوری در جایگاه نخست قرار داد.

کمیته بین‌المللی نجات در گزارش جدید خود از تشدید خطر قحطی، کاهش دسترسی به بهداشت و درمان، و افزایش خشونت علیه دختران و زنان در افغانستان خبر داده و خواستار تغییر جدی در ساختار کمک‌های بشردوستانه شده است.

در فهرست جدید کمیته بین‌المللی نجات، ده کشوری گنجانده شده‌اند که در یک دهه اخیر پیوسته و بی‌وقفه دچار جنگ و بحران بوده‌اند. گزارش کمیته بین‌المللی نجات نشان می‌دهد که جمعیت این ده کشور، دست‌کم ۱۰ درصد کل جمعیت جهان است. در سراسر جهان، این کشورها بیشترین نیاز را به کمک‌های بشردوستانه دارند.

در گزارش کمیته بین‌المللی نجات، به نقل از دیوید میلیبند، رئیس و مدیر عامل این سازمان، آمده است: «روایتی که فهرست دیده‌بانی کمیته بین‌المللی نجات بیانگر آن است، فقط به این معنا نیست که مردم فقیرند یا به اجبار آواره شده‌اند، بلکه نشان دهنده مقیاس و ماهیت آشفتگی بشردوستانه در سراسر جهان، و به معنای شکست سیستم است.»

 دیوید میلیبند تاکید کرد که خانواده‌های آواره، به‌ویژه زنان و دختران، بیش از دیگران تحت تاثیر این بحران‌ها هستند.

فهرست ۱۰ شماره‌ای کمیته بین‌المللی نجات، که در پی بررسی و تحلیل ۶۶ شاخص گوناگون و با یاری بیش از ۳۰۰۰۰ کارمند و داوطلب تهیه می‌شود که در مناطق بحرانی در سراسر جهان کار می‌کنند، از کمترین میزان بحران  وخیم‌ترین بحران دسته‌بندی شده است. این فهرست با کشور سودان شروع می‌شود و به افغانستان خاتمه می‌یابد که کشوری دچار حادترین بحران بشری است. در میانه این فهرست، کشورهای سوریه، یمن، میانمار، نیجریه، کنگو، سودان جنوبی، اتیوپی، و سومالی قرار دارند.

گزارش کمیته بین‌المللی نجات در مورد افغانستان- بحرانی‌ترین کشور در جهان- نوشته است که هم‌اکنون از ۴۱ میلیون جمعیت افغانستان، ۲۴.۴ میلیون نفر به کمک فوری نیازمندند و تا اواسط سال ۲۰۲۲، ممکن است ۹۷ درصد جمعیت این کشور دچار فقر باشد. تحلیل کمیته بین‌المللی نجات نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، در صورت ادامه روند کنونی، بیش از ۹۰ درصد مراکز بهداشت و درمان در افغانستان تعطیل خواهد شد و ممکن است میلیون‌ها نفر، از مراقبت‌های اولیه محروم شوند. این نگرانی در حالی ابراز می‌شود که خطر موج چهارم کرونا افغانستان را تهدید می‌کند. با کاهش دسترسی مردم به امکانات درمانی، خطر شیوع بیماری‌ها و سوءتغذیه و مرگ‌های قابل پیشگیری نیز افزایش می‌یابد.

در این گزارش، افزایش خشونت علیه زنان نیز یکی از چالش‌های عمده در وضعیت کنونی بیان شده است، و افغانستان به لحاظ میزان نابرابری جنسیتی، در میان ۱۷۰ کشور جهان در رده ۱۷۰، یعنی آخرین رده، جا گرفته است. کمیته بین‌المللی نجات گفت که زنان افغانستان در وضعیت بدی قرار دارند، از جمله از لحاظ روبه‌رو بودن با خشونت‌های جنسیتی، ازدواج کودکان، و محرومیت زنان از کار و آموزش.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راه حل این بحران چیست؟

به گزارش کمیته بین‌المللی نجات، بررسی و تحلیل کارشناسانه این کمیته نشان می‌دهد که چگونه نظام جهانی که برای محافظت از غیرنظامیان، جلوگیری از درگیری، کنترل سوءاستفاده‌کنندگان، و تضمین رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان طراحی شده است، از هر لحاظ شکست خورده و حتی باعث درگیری‌های بیشتر شده است.

در این گزارش آمده است که علی‌رغم نیاز بی‌سابقه به کمک‌های بشردوستانه، فقط ۴۷ درصد از این کمک‌ها، یعنی کمتر از نیمی از کل بودجه کمک بشردوستانه مورد نیاز امسال، به مصرف رسیده است. کمیته بین‌المللی نجات خواستار تغییرهای اساسی در نظام جهانی کمک‌رسانی بشردوستانه است، نه‌تنها در نحوه تخصیص بودجه و خرج کردن آن توسط سازمان‌ها و دولت‌ها، بلکه در نحوه مقابله با طرف‌های درگیر جنگ که از گرسنگی به عنوان سلاح و ابزار کنترل مردم استفاده می‌کنند.

 این گزارش بر اصلاحات سیاسی و ساختاری در روند کمک‌های بشردوستانه تاکید می‌کند که موجب احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی، گسترش صلاحیت جهانی برای پیگرد جنایت‌های جنگی، کاهش نقش رسانه‌های اجتماعی در تشدید درگیری‌ها، و اطمینان از دسترسی افراد نیازمند به خدمات می‌شود.

کمیته بین‌المللی نجات بیش از سه دهه است در افغانستان کار می‌کند و برنامه‌های آموزشی، حمایتی، و بهبود اقتصادی ارائه می‌دهد. این کمیته بیش از ۶۰ مرکز بهداشتی را در افغانستان حمایت می‌کند و در سال‌های اخیر، نهادی قدرتمند در عرصه حمایت از زنان افغانستان و توانمندسازی آنان شده است.

فهرست جدید کمیته بین‌المللی نجات در حالی منتشر می‌شود که به دلیل خشک‌سالی مداوم، شدت یافتن جنگ در یک سال گذشته، و فروپاشی دولت در افغانستان، دامنه فقر و گرسنگی در حال افزایش است. سازمان ملل متحد با نشر گزارش‌هایی، فقر و گرسنگی در افغانستان را بدترین بحران بشری جهان توصیف کرده و از همه کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از فاجعه شده است.

بیشتر از جهان