استقلال، سپاهان و پیکان، برندگان پرونده بازیکن جعلی گل‌گهر

تغییر نتایج، جدول لیگ برتر را به هم ریخت

آیین‌نامه‌ استخدام بازیکن خارجی در فوتبال ایران سخت‌گیرانه است- عکس از باشگاه استقلال

استفاده غیرقانونی از بازیکن اهل گابن در تیم گل‌گهر سیرجان با مدارک جعلی، جدول لیگ برتر فوتبال ایران را به هم ریخت. با رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نتیجه سه بازی گل‌گهر مقابل استقلال، سپاهان و پیکان به سه - صفر تغییر کرد.

باشگاه گل‌گهر برای قرارداد با اریک بابو باگناما بوکوم مستنداتی را به فدراسیون فوتبال ارائه داده بود که پس از شکایت باشگاه استقلال و تحقیق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، جعلی بودن آن‌ها اثبات شد.

طبق قوانین فدراسیون فوتبال، بازیکنان آفریقایی برای قرارداد با باشگاه‌های ایرانی باید طی دو سال پیش ‌ازتاریخ عقد قرارداد، در چهار بازی ملی رسمی یا دوستانه شرکت کرده باشند. باگناما بدون سابقه بازی ملی در دو سال اخیر با گل‌گهر قرارداد بسته بود، اما باشگاه گل‌گهر با مدارک جعلی از این بازیکن استفاده می‌کرد.

تردید در باره باگناما از روزی شروع شد که باشگاه استقلال به‌تلافی محرومیت دو بازیکن خارجی خود در بازی مقابل گل‌گهر، پیگیری در باره مدارک بازیکن گل‌گهر را از کمیته انضباطی فدراسیون درخواست کرد. روز بازی گل‌گهر - استقلال در سیرجان، به این دلیل که باشگاه استقلال ضمانت مالی موردنظر فدراسیون برای قرارداد با دو بازیکن خارجی خود را ارائه نکرده بود، کوین یامگا و روی ژستد نتوانستند برای استقلال بازی کنند. آن بازی در سیرجان با نتیجه صفر - صفر به پایان رسید. استقلال در بازی‌های بعدی مجوز بازی برای ژستد و یامگا دریافت کرد، اما شکایت علیه گل‌گهر به‌دلیل استفاده از باگناما، اقدام استقلال برای تغییر نتیجه آن بازی بود و سرانجام نیز غیرقانونی بودن بازیکن گل‌گهر برای کمیته انضباطی اثبات شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون گابن نامه‌هایی متناقض در پاسخ به پرسش‌های فدراسیون فوتبال ارسال کرد، اما تحقیق درباره مکاتبات انجام شد و تخلف بازیکن و باشگاه گل‌گهر را نشان داد. فدراسیون در این پرونده از کمک پلیس استفاده کرد.

آیین‌نامه‌ای سخت‌گیرانه برای استخدام بازیکن خارجی در فوتبال ایران نوشته شده است تا باشگاه‌ها از خرید بازیکنان بی‌کیفیت منع شوند. طبق این آیین‌نامه سوابق ملی و باشگاهی بازیکنان خارجی بررسی می‌شود. باشگاه‌های ایرانی نیز باید تضمین کنند که قدرت مالی پرداخت دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی را دارند. فدراسیون فوتبال تضمین بانکی می‌خواهد و برخی باشگاه‌ها مثل استقلال به‌جای تضمین بانکی، سند ملک را برای ضمانت نزد فدراسیون به امانت گذاشته‌اند. بی‌تعهد بودن باشگاه‌ها در پرداخت دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی باعث شده است که علیه فوتبال ایران شکایت‌های بین‌المللی بسیاری در کمیته انضباطی فیفا و دادگاه عالی ورزش مطرح شود.

این آیین‌نامه کمک می‌کند تا باشگاه‌ها در خرید بازیکن خارجی مجبور به‌دقت در کیفیت بازیکن باشند و پرداخت دستمزد آن‌ها را تضمین کنند. طی سال‌های گذشته بازیکنان خارجی باکیفیت بسیار پایین با بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایران قرارداد بسته‌اند. در موارد بسیاری این شائبه مطرح است که مربیان و مدیران باشگاه‌ها با دریافت مبالغی به استخدام بازیکنان بی‌کیفیت تن داده‌اند. سوءاستفاده مالی مربیان و مدیران اما در فوتبال ایران همیشه مخفی باقی می‌ماند و بررسی نمی‌شود.

با تغییر نتیجه سه بازی گل‌گهر مقابل استقلال، سپاهان و پیکان، تیم گل‌گهر با ۱۲ امتیاز به رده هشتم جدول سقوط کرد و از جمع مدعیان بالای جدول دور شد. استقلال در پایان هفته دهم با ۲۲ امتیاز صدرنشین شد و سپاهان به‌عنوان مهم‌ترین تعقیب‌کننده استقلال با ۲۲ امتیاز و تفاضل گل کمتر، تیم دوم جدول است. پیکان نیز به امتیاز ۱۵ رسید و تیم هفتم جدول شد. تغییر این نتایج می‌تواند به استقلال و سپاهان در رقابت بر سر جام کمک کند و فاصله این دو تیم با پرسپولیس نیز افزایش یافت، اگرچه رقابت در بالای جدول بسیار نزدیک است و پیش‌بینی موقعیت تیم‌ها در آینده آسان نیست.

باشگاه گل‌گهر باید مبلغ هفت میلیارد ریال جریمه نقدی بپردازد و بازیکن غیرمجاز نیز به سه ماه محرومیت از حضور در کلیه مسابقات فوتبال و نیز پرداخت مبلغ دو میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد. رای صادره ظرف مدت هفت روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی نزد کمیته استیناف است. طبق اعلام کمیته انضباطی، پرونده در خصوص شناسایی و اتخاذ تصمیم در باره جاعل و سایر اشخاص مرتبط مفتوح خواهد بود.

گل‌گهر سیرجان از متمول‌ترین باشگاه‌های لیگ برتر است که با استخدام امیر قلعه‌نویی و بازیکنان گران‌قیمت می‌توانست در فصل جاری از مدعیان قهرمانی باشد، اما با افشای تقلب این باشگاه و کسر امتیازات، گل‌گهر در موقعیتی بحرانی قرار گرفت.

بیشتر از فوتبال