بدهی ۱۰۰ میلیاردی فوتبال ایران، تخلف صداوسیما، بازی رسانه‌ای

 فدراسیون فوتبال از پرونده شکایت جدید بابت برگزاری بازی تدارکاتی مقابل ونزوئلا اطلاعات دقیق ارائه نمی‌دهد

درباره بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی بابت برگزاری بازی تدارکاتی مقابل ونزوئلا باید به‌طعنه نوشت که این «مهارت کمیابی» است که در مدیران فوتبال ایران پیدا می‌شود؛ اما ماجرای این بدهی جدید که پرونده «ویلموتس ۲» نام گرفته، پیچیده‌تر از آن است که از خبرها دستگیرمان می‌شود و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که با پرونده بدهی بیش از هشت میلیون یورویی مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال، مواجه است، بعید به نظر می‌رسد که از پس پرداخت آن برآید و افزایش بدهی‌ها می‌تواند این فدراسیون را به سمت ورشکستگی بکشاند.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران با شکایت یک شرکت هلندی به دادگاه عالی ورزش، با ادعایی مبنی بر خسارت سه میلیون یورویی به دلیل تخلف در پخش تلویزیونی بازی تدارکاتی ایران-ونزوئلا در خطر مواجهه با یک بدهی جدید قرار گرفته است.

بر اساس ادعای شرکت هلندی، درآمد تبلیغات هنگام پخش آن بازی به آن‌ها تعلق داشته اما صداوسیما از پرداخت پول سر باز زده است. به نظر می‌رسد اگر جمهوری اسلامی ایران در این پرونده محکوم شود، صداوسیما باید مسئول پرداخت باشد، نه فدراسیون فوتبال؛ اما فدراسیون فوتبال به ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم، برای مقابله با مهدی تاج، رئیس پیشین این فدراسیون، خبر را به گونه‌ای اعلام کرده که بدهی را به گردن فدراسیون جلوه دهد؛ در حالی که حتی اصل ماجرا یک ادعا است و در صورت محکومیت طرف ایرانی، صداوسیما بدهکار خواهد شد. این می‌تواند یک بازی رسانه‌ای بین رئیس جدید و رئیس پیشین فدراسیون فوتبال باشد.

از منطق حقوقی این شکایت هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما همگی از اینکه صداوسیما در پخش رایگان مسابقات ورزشی سابقه‌ای طولانی دارد و به عنوان یک رسانه انحصاری، حقوق باشگاه‌ها و تیم‌های ملی در تمام رشته‌های ورزشی را پرداخت نمی‌کند، به‌خوبی خبر داریم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازی دوستانه ایران-ونزوئلا در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷ در نایمخن هلند برگزار شده بود. ایران پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ خود را آماده می‌کرد و ونزوئلا برای بازی تدارکاتی انتخاب شد. همان روزها هم انتخاب این حریف از این نظر که ایران باید با حریفان باکیفیت‌تری بازی می‌کرد، مورد انتقاد بود. بازی ایران-ونزوئلا در هلند بدون تماشاگر برگزار شد و شبکه ۳ صداوسیما بازی را پخش کرد. ایران در آن بازی با نتیجه ۱-۰ و با گل علیرضا جهانبخش، پیروز شد. حالا پس از چهار سال، آن بازی فراموش‌شده شاید یک بدهی سنگین به جا بگذارد.

شرکت هلندی که مدعی این پرونده است، برای برگزاری بازی ایران-یونان در استانبول به تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۱۸، مبلغ ۷۵ هزار یورو از فدراسیون فوتبال دریافت کرده بود، اما آن بازی لغو شد و بنا بر ادعای فدراسیون فوتبال، ۷۵ هزار دلار به طرف ایرانی قرارداد پس داده نشد. اینکه چرا فدراسیون در چهار سال اخیر طلب خود از آن شرکت را پیگیر نشده، خود از سوال‌های بی‌پاسخ این پرونده است و آشفتگی نظام مالی فدراسیون فوتبال ایران را نشان می‌دهد.

برگزاری بازی‌های تدارکاتی در فوتبال ایران همیشه بحث‌برانگیز است و از نظر مالی شفاف نیست. هنگام برگزاری بازی‌های تدارکاتی، رسانه‌ها همواره درباره چگونگی قرارداد پرسش‌ها و ابهاماتی را مطرح می‌کنند که فدراسیون فوتبال هم هیچ‌گاه به آن‌ها پاسخ نمی‌دهد. فارغ از مسائل مالی، فدراسیون فوتبال در برقراری ارتباطات بین‌المللی برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی باکیفیت نیز ناتوان است و تحریم‌های بانکی نیز مبادلات مالی برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی را سخت می‌کند.

مشخص نیست بدهی جدید ادعایی شرکت هلندی با چه حکمی در دادگاه عالی ورزش مواجه می‌شود و نمی‌دانیم که این بدهی فرضی آیا بر عهده صداوسیما است یا فدراسیون فوتبال اما این یکی از ده‌ها پرونده شکایت بین‌المللی از فدراسیون و باشگاه‌های فوتبال ایران است.

پرشمار بودن این پرونده‌ها هم بحران‌های اقتصادی در ورزش ایران را نشان می‌دهد و هم ناوارد بودن مسئولان آن در عقد قراردادهای بین‌المللی ورزشی را. باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال اغلب از حقو‌قدان‌هایی که به حقوق ورزشی مسلط باشند، استفاده نمی‌کنند و اگرچه به‌تازگی مرسوم شده است که باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها در ایران مشاوران حقوقی داشته باشند، بسیاری از این مشاوران به حقوق بین‌المللی در حوزه ورزش آگاه نیستند.

بیشتر از فوتبال