وزیر خارجه عربستان برگزاری نشست محرمانه با ایران را تکذیب کرد

در پی حمله به مراکز دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد، عربستان روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد

تهران و ریاض بر سر برخی مسائل منطقه‌ای اختلاف نظر دارند- AFP

وزیر امور خارجه عربستان سعودی برگزاری هرگونه نشست امنیتی محرمانه بین ایران و عربستان در اردن را تکذیب کرد.

به گزارش بخش عربی راشا تودی، فیصل بن فرحان بن فرحان در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای مصری خود سامح شکری در قاهره گفت که هیچ نشستی بین کارشناسان سعودی و ایرانی در اردن برگزار نشده است.

به گفته وی، اردن میزبان یک کنفرانس امنیتی بوده است که در آن از چندین کشور دیگر نیز شرکت کردند و هیچ ملاقات دیگری بین عربستان و ایران در حاشیه آن برگزار نشده است.

وی با بیان اینکه یک سری مذاکرات مستقیم بین تهران و ریاض در حال انجام است که قبلاً به طور رسمی اعلام شده است، تاکید کرد که عربستان سعودی پذیرای هرگونه گفتگو است.

 پیش‌تر پترا، خبرگزاری دولتی اردن، روز دوشنبه، ۱۳ دسامبر، خبر را منتشر کرد که بر اساس آن گروهی از کارشناسان ایرانی و سعودی اخیراً در امان، پایتخت اردن، در نشستی امنیتی با یکدیگر در مورد اقدامات اعتمادساز دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند. 

ریاض و تهران در سال جاری چهار دور مذاکرات اولیه را در عراق انجام دادند. دیپلماسی از طریق دیدار چهره‌های دانشگاهی دو کشور، پیش از این نیز سابقه داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، سفیر دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، ایران را متهم کرد که در گفت‌وگو با آن کشور دست به «بازی» می‌زند. عبدالله المعلمی در گفت‌وگویی تصویری که روز دوشنبه در روزنامه «عرب نیوزِ» عربستان منتشر شد، گفت روند مذاکره بین دو کشور هیچ نتیجه عمده‌ای نداشته است.

آقای المعلمی گفت: «ما می‌خواهیم این مذاکرات را به سمت مسائل بنیادینی ببریم که به رفتار ایران در منطقه مربوط می‌شود. اما تا زمانی که ایرانی‌ها با این مذاکرات بازی می‌کنند، به جایی نخواهیم رسید. ایرانی‌ها موضع مذاکرات دراز‌مدت دارند. ما علاقه‌‌ای به مذاکره به‌صرف مذاکره نداریم.»

این در حالی است که حدود یک ماه پیش، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، در گفت‌وگو با شبکه «فرانسه ۲۴» گفت مذاکرات این کشور با ایران ادامه می‌یابد و قرار است به زودی دور جدیدی از آن‌ها برگزار شود. 

تهران و ریاض بر سر برخی مسائل منطقه‌ای اختلاف نظر دارند، اما در پی حمله به مراکز دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد در دی ۱۳۹۴، عربستان روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد.