امیرعبداللهیان: مذاکرات ایران و عربستان نتایجی داده است

وزیر خارجه ایران گفت مذاکرات میان تهران و ریاض در «مسیر درست» پیش می‌رود

امیرعبداللهیان در نشستی خبری در بیروت شرکت کرد - عکس از ایرنا

وزیر امور خارجه ایران که به لبنان سفر کرده است، روز جمعه گفت مذاکرات میان تهران و ریاض در «مسیر درست» پیش می‌رود و تاکنون نتایجی حاصل شده که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در یک نشست خبری در بیروت گفت جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای حل و فصل اختلافات خود نیازمند گفت‌وگوهای بیشتری هستند.

وی با بیان این که ایران از استمرار گفت‌وگوها و نتایج عملی که به نفع دو طرف و منطقه باشد استقبال می‌کند، مذاکرات جاری را «سازنده» توصیف کرد و گفت امیدواریم که به نتایج خوبی منتهی شود.

آقای امیرعبداللهیان گفت ایران قطع کننده روابط دیپلماتیک با عربستان نبود و اضافه کرد، ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند و نقش آنها در کمک به امنیت پایدار، توسعه و رشد منطقه مهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران و ریاض بر سر برخی مسائل منطقه‌ای اختلاف نظر دارند، اما در پی حمله به مراکز دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد در دی ۱۳۹۴، عربستان روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد.

مذاکرات برجام در وین

وزیر خارجه ایران در مورد مذاکرات برجام نیز گفت، ایران به مذاکرات وین باز خواهد گشت و در این زمینه در دولت جدید به جمع بندی نهایی نزدیک شده‌ایم. وی به تاریخ بازگشت به مذاکرات اشاره نکرد.

وی اضافه کرد، «ایران وقت خود را در مذاکرات تلف نخواهد کرد. برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آنها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد.»

ایران و آمریکا در سال جاری و در دولت حسن روحانی شش بار به‌طور غیرمستقیم در وین برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام گفت‌وگو کردند که در خرداد به دلیل انتخابات ایران، متوقف شد.

با وجود تشکیل دولت جدید، تهران هنوز تاریخ مشخصی را ازسرگیری مذاکرات اعلام نکرده است و تنها گفته است در حال بررسی محتوای مذاکرات دولت قبل است به به‌زودی به میز مذاکره باز خواهد گشت.

همکاری اقتصادی با لبنان

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهارات امروز گفت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به ارسال سوخت به لبنان ادامه دهد و در قالب یک توافق با بیروت، این مسیر را تقویت کند.

وی گفت برای برون رفت از بحران اقتصادی لبنان، تهران آماده است علاوه بر حوزه‌های اقتصادی و زیرساختی، در تعامل تجاری برای تامین نیازهای دارویی و مواد غذایی و کالاهای اساسی فعالانه کمک کند.

لبنان با بزرگترین بحران اقتصادی خود و کمبود شدید سوخت روبروست و ایران پیشتر در توافق به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله و بدون اخذ موز از دولت لبنان، سه محموله سوخت به این کشور ارسال کرده است.