ژاپن می‌گوید فعلا قصد حضور در المپیک پکن را ندارد

کانادا، بریتانیا و آمریکا هم پیش‌تر المپیک پکن را تحریم کرده بودند

KIYOSHI OTA / POOL / AFP

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، گفته است «فعلا» قصد حضور در المپیک زمستانی پکن را ندارد، ولی مشخص نکرد این کشور با تحریم این مسابقات به جمع ایالات‌متحده و سایر کشورهای غربی خواهد پیوست یا نه.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) جی‌جی‌ پرس، آقای کیشیدا در نشست کارگروه بودجه مجلس مشاوران، مجلس عالی قانون‌گذاری در ژاپن، گفت: «فعلا خودم قصد ندارم (در بازی‌های پکن) شرکت کنم.»

آقای کیشیدا افزود در مورد شرکت نماینده دولت در این رویداد به‌زودی تصمیم خواهد گرفت.

او گفت «به‌موقع خودم با توجه به منافع ملی و در نظر گرفتن معیارهای مختلف تصمیم خواهم گرفت.»

آقای کیشیدا این سخنان را در حالی مطرح کرد که جهان روز به روز بیشتر خواستار تحریم سیاسی این رویداد ورزشی جهانی در چین می‌شود. ایالات‌متحده، کانادا و بریتانیا تاکنون اعلام کرده‌اند که در اعتراض به نقض حقوق بشر در ناحیه سین‌جیانگ چین، هیچ‌یک از مقام‌های رسمی خود را به این رویداد نمی‌فرستند.

البته این کشورها به ورزشکاران خود اجازه شرکت در این رویداد را خواهند داد.

اما چین تمام این اتهام‌ها را رد کرده است و در واکنش به تحریم سیاسی مسابقات به‌وسیله برخی کشورها این کار را «مضحک» و «خودنمایی سیاسی» خواند. چین همچنین به این کشورها هشدار داد بابت این تحریم «تاوان خواهند داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژاپن، متحد اصلی ایالات‌متحده در وضعیت دشواری قرار گرفته است، زیرا بابت منافع تجاری و سرمایه‌‌گذاری زیادی که در چین دارد نمی‌تواند بی‌محابا از همسایه‌اش انتقاد کند.

البته ژاپن با نگرانی‌های ایالات‌متحده در مورد بسیج نظامی و انواع ادعاهای ارضی چین در این منطقه همدلی دارد.

ژاپن همچنین از این بابت هم در معذوریت قرار دارد که چین از برگزاری المپیک توکیو ۲۰۲۰ حمایت کرده بود؛ در حالی که نگرانی از همه‌گیری کرونا موجی از مخالفت درباره برگزاری آن مسابقات به پا کرده بود.

طبق گزارش رسانه‌های داخلی ژاپن، دولت این کشور ممکن است اعزام یاسوهیرو یاماشیتا، رئیس کمیته المپیک ژاپن به این مسابقات را مدنظر داشته باشد.

ژاپن همچنین ممکن است به‌جای فرستادن یکی از وزرای دولت به این رویداد ورزشی، کوجی موروفوشی، رئیس سازمان ورزش ژاپن را بفرستد یا سایکو هاشیموتو، رئیس انجمن برگزاری المپیک و پارالمپیک توکیو در تابستان امسال را اعزام کند.

 

© The Independent

بیشتر از جهان