طراحان موشک و جراحان مغز از مردم عادی باهوش‌تر نیستند

«شاید در مورد توانایی‌های مهندسان هوافضا و جراحان مغز و اعصاب بی‌جهت اغراق شده باشد»

توانایی مهندسان هوافضا و جراحان مغز و اعصاب در بیشتر حوزه‌ها به یک اندازه است- Getty images via Canva

برخلاف عبارات متداولی مانند «قرار نیست موشک هوا کنی» و «جراحی مغز که نیست» که ممکن است از ما بخواهند این را باور کنیم، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد جراحان مغز و مهندسان هوافضا باهوش‌تر از عموم مردم نیستند.

در این تحقیق که در شماره کریسمس مجله بی‌ام‌جی (BMJ) منتشر شد، هوش ۳۲۹ مهندس هوافضا و ۷۲ جراح مغز و اعصاب را با ۱۸ هزار و ۲۵۷ نفر از عموم مردم در بریتانیا، ایالات متحده و کانادا که همگی از طریق اینترنت انتخاب شده بودند، مقایسه شد.

شرکت‌کنندگان با شرکت در امتحانی آنلاین، در شش حوزه متمایز شناختی، برنامه‌ریزی و استدلال فراگیر، حافظه کاربردی، تمرکز و توانایی‌ پردازش احساسات ارزیابی شدند.

پس از در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار بالقوه، مانند جنسیت، راست‌دستی یا چپ‌دستی و تجربه در زمینه‌های مربوطه، محققان دریافتند توانایی مهندسان هوافضا و جراحان مغز و اعصاب در بیشتر حوزه‌ها به یک اندازه است.

با این حال، این مطالعه نشان داد که آن‌ها از دو جنبه متفاوت‌اند؛ دانشمندان موشکی در امور مربوط به مهارت‌های ذهنی مانند تجسم و چرخاندن اشیا در ذهن تواناتر بودند؛ در حالی که جراحان مغز و اعصاب در حل مسائل مفهومی مانند معنی کردن کلمات کم‌کاربرد بهتر بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقایسه با عموم مردم، مهندسان هوافضا در هیچ حوزه‌ای تفاوت خاصی نداشتند؛ در حالی که جراحان مغز می‌توانستند مشکلات را سریع‌تر از عموم مردم حل کنند، ولی سرعت بازیابی خاطرات در آن‌ها کمتر بود.

بر اساس این نتایج، محققان گفتند به‌رغم کلیشه‌های رایج، افراد هر سه گروه طیف وسیعی از توانایی‌های شناختی را نشان دادند.

آن‌ها افزودند شاید در مورد توانایی‌های مهندسان هوافضا و جراحان مغز و اعصاب بی‌جهت اغراق شده باشد. به گفته آن‌ها، شاید استفاده از عبارات نامرتبط با مشاغل از قبیل «مثل آب خوردن است» مناسب‌تر باشد.

البته این محققان خاطرنشان کردند که این پژوهش صرفا مشاهده‌ای است و نمایانگر طیف مهندسان هوافضا و جراحان مغز و اعصاب در کل جهان نیست.

آن‌ها با استناد به یکی دیگر از محدودیت‌های این پژوهش گفتند که شرکت‌کنندگان از لحاظ پراکندگی جغرافیایی توازن نداشتند و افزودند این داده‌ها ممکن است توانایی‌های شناختی واقعی عموم مردم را نشان ندهند، زیرا این آزمون بر اساس انتخاب خود داوطلبان برای شرکت در آن بوده است نه انتخاب تصادفی.

آنان افزودند: «بیشتر افراد این نمونه سفیدپوست بودند، تا پایان دوره متوسطه درس خوانده بودند و مدرک دانشگاهی داشتند.»

محققان نتیجه گرفتند: «ممکن است بتوان سایر مشاغل را نیز بر صدر نشاند و در آینده باید در حیطه کاری، شایسته‌ترین گروه‌ها را تعیین کرد.»

© The Independent

بیشتر از علوم