مقام آمریکایی: با اجرای توافق ایران و آژانس نیازی به جلسه ویژه شورای حکام نیست

آژانس تایید کرده که ایران با نصب دوربین‌های جدید در تسا موافقت کرده است

توافق حاصل شده می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی در خصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را بر طرف کند- عکس از تسنیم

یک مقام آمریکایی می‌گوید اگر توافق اخیر تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعویض دوربین‌های نظارتی این نهاد در تاسیسات هسته‌ای ایران اجرا شود، ایالات متحده انتظار ندارد شورای حکام نشست ویژه در این ارتباط برگزار کند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول این مقام که هویت او را مشخص نکرده نوشت، اگر توافق «همانطور که با مدیرکل (آژانس) توافق شده اجرا شود، ما نیازی به (جلسه) ویژه شورای حکام در مورد این مسائل تا پیش از پایان سال نمی‌بینیم.»

رسانه‌های ایران پیشتر در روز چهارشنبه اعلام کردند جمهوری اسلامی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است دوربین‌های آسیب‌دیده در مجتمع ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج، تسا، را با دوربین‌های جدید جایگزین کند.

ساعاتی پس از اعلام این خبر، آژانس نیز تایید کرد که تهران با نصب دوربین‌های جدید در تسا موافقت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دوربین‌های جدید قرار است در روزهای آینده در محل نصب و جایگزین دوربین‌هایی شوند که اوایل سال میلادی جاری از تاسیسات کرج برچیده شده بودند.

بر اثر یک انفجار در تاسیسات کرج در خرداد ۱۴۰۰ دستگاه‌های نظارتی آن از کار افتاد. جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که ممکن است دوربین‌های نظارتی آژانس در این تاسیسات پیش از حمله هک شده باشند.

دولت ایران پیشتر در قبال درخواست آژانس برای این کار اعلام کرده بود تا زمانی که نهادهای مسئول ایرانی بررسی‌های فنی و امنیتی خود را روی دوربین‌های مذکور انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین‌ها داده نخواهد شد.

محسن بهاروند، سفیر ایران در بریتانیا، ۱۹ آذر ماه در نشستی در لندن گفت: «اسرائیل در آنجا خرابکاری کرد، برخی دوربین‌ها آسیب دیدند و تحقیقاتی در جریان بود. ما از آژانس خواستیم مدتی صبر کند تا تحقیقات به پایان برسد.»

رافائل گروسی مدیرکل آژانس در آخرین اظهاراتش، روز ۲۳ آذر ادعای ایران را مبنی بر اینکه خرابکاران با استفاده از دوربین‌های نظارتی آژانس به تاسیسات کرج حمله کرده‌‌اند، «مهمل» خواند و تاکید کرد: «بدون بازرسی، تصویر بسیار مبهمی از برنامه هسته‌ای ایران داریم. کشوری تا این سطح غنی‌سازی نمی‌کند مگر آنکه بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد.»

در بیانیه امروز آژانس از قول گروسی گفته شده است که توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های تسا، یک پیشرفت مهم در مسیر راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران و نظارت بر آن است.

بنابر اعلام آژانس، آقای گروسی قرار است روز جمعه در یک نشست خبری در وین، توضیحات بیشتری در این باره ارائه و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در آخرین روز همایش «گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» گفته است شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم.

وی اضافه کرد، توافق حاصل شده می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی در خصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را بر طرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس بین المللی انرژی اتمی را به دنبال داشته باشد.