ایران برای نصب دوربین‌های جدید در مجتمع تسا مجوز داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران با نصب دوربین‌های جدید موافقت کرده است

تاسیسات سانتریفیوژسازی کرج در خرداد ۱۴۰۰ بر اثر انفجاری مرموز به لرزه درآمد که دستگاه‌های نظارتی آن را از کار انداخت - آفتاب نیوز

جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد دوربین‌های آسیب‌دیده در مجتمع تسا را با دوربین‌های جدید جایگزین کند.

ساعاتی پس از اعلام این خبر از سوی مقامات جمهوری اسلامی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرد که ایران با نصب دوربین‌های جدید  در مرکز ساخت سانتریفیوژ موافقت کرده است.

خبرگزاری تسنیم پیشتر گزارش داد: «جمهوری اسلامی ایران در قبال درخواست آژانس برای تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده در مجتمع تسا در کرج اعلام کرده بود تا زمانی که نهادهای مسئول بررسی‌های فنی و امنیتی خود روی دوربین‌های مذکور را انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین‌ها داده نخواهد شد. از سوی دیگر، ایران با یادآوری وظیفه صیانتی آژانس در قبال اعضای خود، بر لزوم واکنش مدیرکل آژانس به اقدام‌های تروریستی و خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای کشورمان به‌عنوان حداقلی‌ترین کار ممکن تاکید داشت.»

این پایگاه خبری حکومتی با داوطلبانه خواندن اقدام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «به‌دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی و امنیتی روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها توسط کارشناسان ایرانی قبل از نصب، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به‌جای دوربین‌های آسیب‌دیده، به آژانس داده شده است.»

بر اساس این خبر، تصاویر ضبط‌‌شده این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران خواهند ماند.

تاسیسات سانتریفیوژسازی کرج در خرداد ۱۴۰۰ بر اثر انفجاری مرموز به لرزه درآمد که دستگاه‌های نظارتی آن را از کار انداخت. جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده که ممکن است دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای تسای کرج پیش از حمله به این تاسیسات هک شده باشند. محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا، روز جمعه، ۱۹ آذر، در نشستی در لندن گفت: «اسرائیل در آنجا خرابکاری کرد، برخی دوربین‌ها آسیب دیدند و تحقیقاتی در جریان بود. ما از آژانس خواستیم مدتی صبر کند تا تحقیقات به پایان برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس در آخرین اظهاراتش، روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر، ادعای جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر اینکه خرابکاران با استفاده از دوبین‌های نظارتی آژانس به کارخانه سانتریفیوژسازی کرج حمله کرده‌ باشند، «مهمل» خواند و در عین حال تاکید کرد: ‌ «بدون بازرسی، تصویر بسیار مبهمی از برنامه هسته‌ای ایران داریم. کشوری تا این سطح غنی‌سازی نمی‌کند مگر آنکه بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد.»

اقدام جمهوری اسلامی ایران برای نصب دوربین‌های جدید در شرایطی انجام می‌شود که سازمان ملل روز سه‌شنبه از جمهوری اسلامی ایران و آمریکا خواسته بود که مقدمات بازگشت به برجام را سریع‌تر فراهم کنند.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید اقدام‌هایی را که با تعهدات هسته‌ای‌ بر اساس برجام مطابقت ندارد، متوقف کند، از آمریکا خواست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو یا متوقف کند.

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز چهارشنبه در بخشی از سخنانش در همایش «گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه»، به گفت‌وگوهای جاری در وین پرداخت و گفت: «شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را برطرف کند و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به‌دنبال داشته باشد.»

او درباره متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران افزود:‌ «این متون کاملا مبتنی بر برجام‌اند و هیچ چیز فرابرجامی در آن‌ها نیست. این متن‌ها نتیجه ده‌ها ساعت بحث و گفت‌وگو در مرکز است و رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف‌های مقابل درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است.»

گفته‌های عبداللهیان در شرایطی است که نمایندگان بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مشترک، با انتقاد از مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، هشدار دادند که جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ در حال رسیدن به پایان راه توافق برجام‌اند.