اومیکرون در اروپا تا یک ماه دیگر سویه غالب می‌شود

نابرابری چشمگیری در میزان واکسیناسیون در اتحادیه اروپا وجود دارد

 کرونا دوباره تعطیلات کریسمس را تحت تاثیر قرار داد -Daniel LEAL / AFP

به گفته رئیس کمیسیون اروپا، پیش‌بینی می‌شود که تا میانه ماه ژانویه، اومیکرون سویه غالب ویروس کرونا در کشورهای عضو این اتحادیه شود.

کشورهای اروپایی نگران‌اند که در آستانه تعطیلات سال نو میلادی، ابتلا به کرونا شدت گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) از آماده بودن اتحادیه اروپا برای مقابله با اومیکرون سخن گفت و بر واکسینه شدن کامل ۶۶.۶ درصد از جمعیت این اتحادیه تاکید کرد. او گفت مطمئن است که اتحادیه اروپا «ابزار» و «توان» غلبه بر کووید-۱۹ را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، رئیس کمیسیون اروپا از بازگشت موج کرونایی ابراز تأسف کرد و گفت: «من هم مانند بسیاری از شما از این که دوباره کرونا بر کریسمس سایه افکنده است متأسفم.»

اعلام میزان واکسیناسیون در کل اتحادیه اروپا این واقعیت را می‌پوشاند که در میان کشورهای جداگانه این اتحادیه، نابرابری چشمگیری در میزان واکسیناسیون وجود دارد. در برخی کشورها، مانند پرتغال و اسپانیا، تقریبا همه مردم واکسینه کامل شده‌اند، در حالی که برای مثال در بلغارستان، این میزان فقط ۲۶.۶ درصد است.

اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت امروز بریتانیا، حال و روز فردای خود را می‌بیند. مقام‌های بریتانیایی اعلام کرده‌اند که تا چند روز آینده، بیشترین موارد ابتلا در آن کشور، از سویه اومیکرون خواهد بود.

دکتر جنی هریس، رئیس سازمان امنیت سلامت بریتانیا، سرعت گسترش اومیکرون نسبت به دیگر سویه‌های ویروس کرونا را «خیره‌کننده» خواند.

او گفت: «مشکل، شتاب گسترش این ویروس است. زمانی که این سویه به بریتانیا رسید، برآورد ما ۴ تا ۵ مورد ابتلا بود. اما طی دو روز، این سویه در بیشتر مناطق بریتانیا مشاهده شد.»

افزایش ابتلا به سویه اومیکرون کشورهای اروپایی را وادار کرده است محدودیت‌های تازه‌ای اتخاذ کنند. ایتالیا این هفته مسافران واکسینه شده را ملزم کرد نتیجه منفی آزمایش کرونا را همراه داشته باشند. شهروندان اتحادیه اروپا نگران‌اند که اتخاذ چنین اقدام‌هایی بر امکان سفر در تعطیلات تأثیر بگذارد و برنامه‌های دید و بازدید آن‌ها از دوستان و خویشاوندان را نقش بر آب کند.

بیشتر از جهان