واکنش‌ها به مقاله تهدیدآمیز تهران تایمز علیه اسرائیل

تهران تایمز در مقاله‌ای اهدافی را برای حمله در خاک اسرائیل مشخص کرد

صفحه اول روزنامه تهران تایمز، ۲۴ آذر سال ۱۴۰۰

انتشار مطلبی در روزنامه تهران تایمز مبنی بر تهدید حمله نظامی ایران به اسرائیل، واکنش های گسترده‌ای به دنبال داشت.

روزنامه دولتی تهران تایمز روز چهارشنبه با انتشار نقشه اسرائیل که اهدافی در آن مشخص شده بود، تهدید کرد ایران می‌تواند هر نقطه‌ای از اسرائیل را هدف قرار دهد.

در کنار این نقشه که جزئیات مناطقی اسرائیل را نمایش می‌داد، هشدار داده شده است: «فقط یک اشتباه!»

اگرچه این روزنامه مشخص نکرده است که نشانه‌های بر روی نقشه چه چیزی را نشان می‌دهند، اما مقاله با اعلام این مطلب آغاز شده است: «به نظر می‌رسد تشدید تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران نشان می‌دهد که این کشور فراموش کرده که ایران توانایی ضربه زدن به آنها از هر نقطه‌ای را دارد».

بعضی ناظران به این نکته اشاره کردند که «اهدافی» که در این نقشه آمدند محدود به خاک قانونی اسرائيل نمی‌شوند و ظاهرا جمهوری اسلامی قصد تهدید شهرهای فلسطینی در کرانه غربی و حتی مناطقی از خاک لبنان را هم دارد گرچه از نوار غزه دوری کرده است.

سرتیپ یارون روزن، رئيس سابق ستاد سایبری ارتش اسرائیل، در گفتگو با رادیو ۱۰۳ اف ام به این تهدید پرداخت و گفت: «ایرانی‌ها می‌خواهند جدی گرفته شوند. ما در دوره‌ای از مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای قرار داریم و طبیعی است که طرفین از کلام استفاده می‌کنند، اما اعمال از کلمات مهمتر هستند. این هم بخشی از مذاکرات است.»

سرتیپ روزن افزود: «ما چهل سال است درگیر کارزاری طولانی علیه حکومت ایران هستیم که صادرکننده اول تروریسم و موشک در جهان و سرکوب‌کننده مردم ایران است و بزرگترین تولیدکننده بی‌ثباتی در منطقه. مصمم بودن ما را در تمامی ابعاد آن به محک گذاشته‌اند و آن‌چه در دوره مذاکره تعیین‌کننده است معتبر بودن تهدید است. چون حرف زدن راحت است اما معتبر بودنِ تهدید و قابلیت عمل است که تعیین‌کننده است.»

این مقام نظامی گفت حکومت ایران کاملا از قابلیت اسرائیل باخبر است و می‌داند که این کشور با متحدین خود در منطقه نیز همکاری می‌کند و این متحدین در حال افزایشند. او گفت: «ایران به هر سوی که نگاه کند متحدین اسرائيل را می‌بیند و این نکته‌ای خوب و مهم برای اسرائیل است.»

تهران تایمز در بخشی دیگر به گزارش‌های رسانه‌های عبری درباره سفر هفته گذشته وزیر دفاع و رئیس موساد به واشنگتن اشاره کرده و نوشته است که نیروهای دفاعی اسرائیل در اوایل ماه جاری یک رزمایش بزرگ نیروی هوایی برای شبیه سازی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را انجام خواهد داد.

در این مطلب به نقل از سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، آمده است: «در سطح راهبردی قصد ضربه زدن به کسی را نداریم، اما در سطح عملیاتی و تاکتیکی آماده پاسخ قاطع هستیم. تهاجم سریع و سخت علیه دشمن.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این اظهارات، روزنامه «اورشلیم پست» نیز با اشاره به این واقعیت یادآوری کرد که در عرصه واقعی جنگ نیز نیروهای «محور مقاومت» پیش از این به شهرهای فلسطینی در کرانه غربی حمله برده‌اند. مثلا در زمان درگیری‌های اخیر در ماه مه که راکتی که حماس از غزه شلیک کرده بود نزدیک شهر فسلطینی عزون در کرانه غربی فرود آمد. حماس در آن هنگام مدعی شده بود که هدفش حمله به شهر اسرائیلی مودیعین بوده که در ۳۰ کیلومتری جنوب عزون قرار دارد. حملات حماس به خاک اسرائیل هم البته باعث کشته شدن برخی شهروندان فلسطینی‌تبار اسرائیل شد.

به نظر می‌رسد این مقاله در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دفاع اسرائیل منتشر شده است.

بنی گانتز در حاشیه اجلاس سران شورای آمریکایی اسرائیلی در فلوریدا، در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت: دستوری که داده بود «آماده‌شدن برای چالش ایران در سطح عملیاتی» است.

یک مقام ارشد دفاعی که نخواست نامش فاش شود، گفت که گانتز در دیدار با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، یک جدول زمانی برای زمان وقوع چنین حمله‌ای ارائه کرده است، اما این منبع مطلع به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

گانتز روز جمعه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده و کشورهای اروپایی «در حال از دست دادن صبر خود هستند» و متوجه شده‌اند که ایران در تلاش برای به تأخیر انداختن مذاکرات است.

در همین رابطه، «نیویورک تایمز» بر اساس گفت‌وگو با چندین منبع در آمریکا و اسرائیل نوشت: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیراً از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، خواست برنامه پنتاگون را برای حمله نظامی به ایران در صورت ناکام ماندن مذاکرات هسته‌ای، بررسی کند. مقاماتی که با «نیویورک تایمز» صحبت کرده‌اند، می‌گویند علنی شدن این خبر هم هشداری به ایران است برای جدی گرفتن مذاکرات، و هم تلاشی برای آرامش خاطر دادن به اسرائیل، مبنی بر آن که آمریکا طرح احتمالی حمله نظامی را جدی می‌گیرد.»