انتخاب عربستان سعودی، امارات و قطر به عضویت در شورای آیمو

مجمع دوسالانه سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) با ۱۷۵ کشور عضو، به‌مدت ۱۰ روز درحال برگزاری است

مقر اصلی سازمان بین‌المللی دریانوردی در شهر لندن، پایتخت بریتانیا- @IMOHQ/ Twitter

درپی رای‌گیری در مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو)، سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر از منطقه خلیج فارس برای دوره دوساله آینده (۲۰۲۲ و ۲۰۲۳) به عضویت شورای آیمو درآمدند.

سازمان بین‌المللی دریانوردی یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد با ماموریت پشتیبانی از حمل‌ونقل دریایی امن و ایمن، سازگار با محیط زیست، کارآمد و پایدار است و در حال حاضر ۱۷۵ کشور عضو این سازمان بین‌‌دولتی‌اند. معمولا هر دو سال یک‌بار، نمایندگان کشورهای عضو همراه با سه عضو وابسته سازمان، برای تصويب برنامه كار، بودجه، برنامه‌ریزی مالی و انتخاب ۴۰ عضو شورای آیمو، در مجمع این نهاد گرد هم می‌آیند. 

بیست‌وسومین مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی از ۱۵ آذرماه (ششم دسامبر) آغاز شده است و تا ۱۰ روز ادامه دارد. این مجمع امسال برای نخستین‌بار، به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و نمایندگان معدودی از کشورهای عضو، در مقر اصلی سازمان واقع در شهر لندن در این نشست به‌صورت حضوری شرکت کرده‌اند.

رای‌گیری به‌منظور انتخاب کشورهای عضو شورای آیمو (رکن اجرایی و نظارتی سازمان) روز جمعه، ۱۹ آذرماه برگزار شد.  

براساس قوانین سازمان، ترکیب اعضای شورا شامل سه دسته است که همگی در مجمع عمومی انتخاب می‌شوند:

۱) ۱۰ عضو از کشورهایی که در ارائه خدمات کشتی‌رانی بین‌المللی بیشترین سهم را دارند

۲) ۱۰ عضو از کشورهای دیگری که بیشترین سهم را در تجارت بین‌المللی دارند

۳) ۲۰ عضو از کشورهایی که مشمول موارد ۱ و ۲ نیستند، اما منافع خاصی در حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی دارند و با عضویت  آن‌ها در شورا، نمایندگی عادلانه همه مناطق جغرافیایی رعایت می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات امسال در گروه اول، کشورهای چین، یونان، ایتالیا، ژاپن، نروژ، پاناما، کره جنوبی، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا انتخاب شدند. اعضای منتخب در گروه دوم نیز عبارت‌اند از کشورهای امارات متحده عربی، استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، هند، هلند، اسپانیا و سوئد.

همچنین در گروه سوم، امسال کشورهای عربستان سعودی، قطر، ترکیه، باهاما، بلژیک، شیلی، قبرس، دانمارک، مصر، اندونزی، جامائیکا، کنیا، مالزی، مالتا، مکزیک، مراکش، فیلیپین، سنگاپور، قطر، وانواتو و تایلند توانستند وارد شورای آیمو شوند. 

رمیح بن محمد الرمیح، رئیس اداره کل عربستان سعودی، انتخاب آن کشور به عضویت شورای آیمو را نقطه اوج تلاش‌های رهبری و دولت سعودی در توسعه حمل‌ونقل دریایی دانست و افزود: «عربستان سعودی از طریق نقش موثر خود در آیمو به چشم‌انداز ۲۰۳۰ دست خواهد یافت و با تحکیم موقعیت قوی خود به یکی از کشورهای پیشرو در دریانوردی تبدیل خواهد شد.»

به گفته او، پادشاهی عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۴۱ میلیون کانتینر را جابه‌جا خواهد کرد و با تسهیل روند ترخیص کالا، انجام این کار در مدت کمتر از دو ساعت را امکان‌پذیر خواهد کرد؛ علاوه‌بر این، بخش گردشگری دریایی را نیز توسعه خواهد داد تا سالانه به ۱۹میلیون مسافر از طریق کشتی‌های تفریحی خدمات‌رسانی کند.  

امارات متحده عربی امسال برای سومین‌ مرتبه متوالی به عضویت گروه دوم شورای آیمو درآمد، ضمن این‌که با یک جهش منحصربه‌فرد، از رتبه هشتم تعداد آرای کسب‌شده در دوره گذشته، به رتبه نخست در این دوره صعود کرد.  

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی در این مورد گفت: «امارات با این دستاورد بر جایگاه پیشرو خود به‌عنوان یک مرکز اصلی بازرگانی دریایی در جهان تاکید صحه گذاشته است.» 

قطر هم در این دوره، به‌عنوان یکی از اعضای گروه سوم شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی انتخاب شده است. جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات دولت قطر نیز عضویت آن کشور در شورای آیمو را در راستای افزایش تلاش‌های آن کشور در راستای توسعه مقررات و قوانین جهانی در حوزه ناوبری دریایی و کمک به رشد تجارت جهانی دانست.

ایران نیز عضو این سازمان است و ماندانا منصوریان، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی، در مجمع سال جاری این نهاد حضور دارد. منصوریان مهرماه امسال برای سومین سال پیاپی به‌عنوان نایب رئیس کمیته فنی همکاری‌های آیمو انتخاب شد.  

بیشتر از جهان