نروژ نخستین کشتی باری خودران و بدون آلایندگی در جهان را ساخت

این کشتی جایگزین ۴۰ هزار سفر کامیونی در سال خواهد شد

یارا بیرکلند نمونه‌ای از جاه‌طلبی‌برای نوآوری و یافتن راه‌حل‌های سازگار با آب‌وهوا با قابلیت استفاده تجاری است-yara

نخستین کشتی باری بدون سرنشین و بدون آلایندگی در جهان در نروژ آماده به کار شده است.

یک شرکت نروژی اولین کشتی باری خودران بدون آلایندگی جهان را ساخت. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، این کشتی اولین سفر خود را بین دو شهر نروژی قبل از پایان سال انجام می‌دهد، بدون حضور هیچ خدمه‌ای در کشتی؛ اما حرکات این کشتی باری، از سه مرکز کنترل داده‌ها در خشکی کنترل می‌شود.

به گفته سازندگان، این اولین کشتی خودران در جهان نیست. این عنوان به یک کشتی فنلاندی تعلق دارد که در سال ۲۰۱۸ به آب انداخته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشتی یارا بریکلند (Yara Birkeland) که اولین کشتی باربری حمل کانتیتر کاملاً برقی است یکی از برنامه‌های شرکت یارا اینترنشنال است برای کاهش انتشار اکسیدهای نیتروژن، آلاینده‌های سمی و گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن در حمل‌ونقل دریایی ساخته‌شده است.

به گفته سازمان بین‌المللی دریانوردی، صنعت کشتیرانی در حال حاضر مسئول بین ۲٫۵ تا ۳ درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای در زمین است.

تقریباً تمام برق نروژ از طریق نیروی برق‌آبی تولید می‌شود که به‌طورکلی انتشار کربن بسیار کمتری نسبت به سوزاندن سوخت‌های فسیلی دارد، اگرچه هنوز گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند.

این کشتی برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ طراحی و سپس با همکاری شرکت فناوری Kongsberg Maritime و کشتی‌سازی «وارد» ساخته شد. به گفته جان اسلتن، مدیر کارخانه یارا در پورسگرون، نروژ، این کشتی با قابلیت حمل ۱۰۳ کانتینر و با حداکثر سرعت ۱۳ گره، از باتری ۷ مگاوات ساعتی، حدود هزار برابر ظرفیت باتری یک ماشین برقی، استفاده خواهد کرد و جایگزین ۴۰ هزار سفر کامیونی در سال خواهد شد.

یارا بیرکلند نمونه‌ای از جاه‌طلبی‌های یارا برای نوآوری و یافتن راه‌حل‌های سازگار با آب‌وهوا است که قابلیت استفاده تجاری داشته باشد. مشکلی که اغلب نمونه‌های تولیدشده با هدف سبزتر کردن صنایع ماشینی دارند این است مه توان رقابت با سوخت‌های فسیلی را ندارند. با پیشرفت فناوری و به‌خصوص افزایش بهره‌وری و توان باتری‌های برقی، ممکن است به‌زودی با سود ده شدن صنایع خودرویی برقی، شاهد افزایش استفاده از آن‌ها در سطح جهانی باشیم.

بیشتر از تکنولوژی