مدیرعامل کشتیرانی ایران: اجازه ورود به بندرهای مهم چین را نداریم

چین اعلام کرده بود به دلیل «استفاده از سوخت غیراستاندارد»، به کشتی‌های ایرانی اجازه ورود نمی‌دهد

ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به بندرهای چین از سال ۱۳۹۹ آغاز شد - mehrnews

محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از تداوم ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به بندرهای چین خبر داد. او در مراسم روز جهانی دریانوردی، درباره حمله‌های «تروریستی» به کشتی‌های ایرانی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها در این سازمان نیز سخن گفت.

روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر، محمدرضا مدرس خیابانی اعلام کرد که کشتی‌های ایرانی در حال حاضر امکان تردد به بندرهای چین را ندارند.

ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به بندرهای چین از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. در تیرماه این سال بود که برخی فعالان اقتصادی ایران خبر دادند تخلیه و بارگیری کشتی‌های ایرانی در بندرهای این کشور متوقف شده است. یکی از افرادی که از این موضوع پرده برداشت، پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی، بود که در توییتی اعلام کرد کشتی‌های ایرانی بیش از دو ماه  است در بندرهای چین متوقف مانده‌اند.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان اخیر خود ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به بندرهای چین و توقف چهارماهه کشتی‌ها را تایید کرده اما درباره دلایل این ممنوعیت توضیح بیشتری نداده است. با این حال، در همان زمان چین اعلام کرده بود که علت این توقف، رعایت نکردن استانداردهای زیست‌ محیطی در کشتی‌های ایرانی است.

در سال ۲۰۲۰، سازمان بین‌المللی دریانوردی استانداردهای جدیدی برای سوخت کشتی‌ها تعیین کرد که بر اساس آن، گوگرد موجود در سوخت کشتی‌ها نباید بیش از نیم درصد می‌بود. این در حالی است که کشتی‌های ایرانی از سوخت مازوت استفاده می‌کنند که بیش از سه درصد گوگرد دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تابستان ۱۳۹۹، پس از اینکه ماجرای توقف کشتی‌های ایرانی در بندرهای چین خبرساز شد، سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای، استفاده از سوخت غیراستاندارد را انکار کرد و مدعی شد که از ماه‌ها پیش برای اجرای استانداردهای «کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا» آمادگی لازم را کسب کرده است. این در حالی است که پیش‌ از او، یحیی رضایی، دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران، گفته بود در ایران، سوخت استاندارد به‌اندازه کافی تولید نمی‌شود.

مدرس خیابانی نیز در سخنان روز سه‌شنبه خود اظهار داشت: «امکان تامین سوخت از کشور برای ما وجود نداشت اما توانستیم با همکاری پالایشگاه شازند حدود ۹۰ درصد سوخت موردنیاز را تامین کنیم که امیدواریم امسال این میزان سوخت به ۹۵ درصد برسد.» این گفته‌‎ها در حالی مطرح می‌شود که ظرفیت تولید سوخت در پالایشگاه شازند، ماهانه از ۵۰ هزار تن فراتر نمی‌رود و کشتی‌های ایرانی سالانه حدود یک و نیم میلیون تن سوخت نیاز دارند.

جمهوری اسلامی ایران همواره از چین به‌عنوان «شریک راهبردی» خود یاد کرده است. با این حال گفته شده که یکی از دلایل توقف کشتی‌های ایرانی در بندرهای چین، تحریم‌های آمریکا بوده است.

به گفته مدرس خیابانی، سازمان کشتیرانی از سال ۲۰۱۸ که «تحریم حداکثری» آمریکا درباره آن اجرا شد، با مشکلات مالی و تامین قطعات مواجه بوده است. او با بیان اینکه این کشتی‌ها در ۴۰۰ روز گذشته با حمله‌هایی مواجه بوده‌اند، گفت: «ناوگانی که در معرض حملات تروریستی قرار گرفتند، در حال بازسازی‌اند و در روزهای آینده به خلیج‌فارس بازمی‌گردند.»

مدرس خیابانی پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص انتقال سوخت به ونزوئلا را مایه «افتخار» کشتیرانی دانست و گفت: «تمام افتخار ما این پیام تبریک رهبری است که توانستیم با دو فروند از ناوگان کشتیرانی و سه فروند از ناوگان نفت‌کش محموله سوخت را جابه‌جا کنیم.»

مدیرعامل سازمان کشتیرانی، در بخش دیگری از سخنان خود از بلوکه شدن منابع مالی این سازمان در بانک‌های خارجی و داخلی خبر داد و گفت: «ما نه‌ تنها با محدودیت‌های بانکی در خارج از کشور مواجهیم بلکه بانک‌های داخلی هم به‌رغم اینکه ما مجوزهایی از شورای عالی امنیت ملی داریم، منابع ما را بلوکه کرده‌اند.»

بر اساس اعلام مدرس خیابانی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۴۴ فروند انواع کشتی است و در سال جاری ۴۲۱ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.