توقیف چندین میلیون قرص آمفتامین کاپتاگون صادراتی در لبنان و سوریه

در ماه‌های گذشته گزارش‌های فراوانی از کشف محموله‌های این ماده مخدر محرک اغلب به مقصد عربستان سعودی، منتشر شده است 

کاپتاگون یکی از نام‌های تجاری محرک فنتیلین است که در لبنان و سوریه تولید و عمدتا به عربستان سعودی قاچاق می‌شود- SANA / AFP

نیروهای امنیتی در لبنان و سوریه از کشف و توقیف دو محموله جداگانه قرص‌های ممنوعه کاپتاگون خبر دادند. 

کاپتاگون نوعی ماده مخدر محرک و اعتیادآور است که در ماه‌های گذشته گزارش‌های فراوانی از کشف محموله‌های قاچاق آن، اغلب به مقصد عربستان سعودی، منتشر شده است. 

نیروی امنیت داخلی لبنان روز شنبه، ۲۰ آذرماه، اعلام کردند که در عملیاتی تلاش برای «قاچاق چهارمیلیون قرص کاپتاگون» جاسازی‌شده در محموله قهوه را خنثی کرده‌اند. این محموله قرار بود از طریق اردن به مقصد عربستان سعودی فرستاده شود.  

در عملیات نیروهای امنیتی لبنان، دو مرد نیز در ارتباط با قاچاق قرص‌های کاپتاگون دستگیر شده‌اند، درحالی‌که یکی از آن‌ها سعی داشت از طریق فرودگاه بیروت به خارج از کشور بگریزد.

ویدیویی که نیروی امنیت داخلی لبنان در حساب توییتر خود منتشر کرده است، نشان می‌دهند که قرص‌های کاپتاگون داخل بسته‌های قهوه جاسازی شده بودند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز روز شنبه، به نقل از یک منبع امنیتی، از کشف و توقیف «صدها هزار قرص کاپتاگون» در استان جنوبی درعا در آن کشور خبر داد.

سانا در گزارش خود آورده که «این مواد قرار بود از طریق مرز اردن به خارج از کشور قاچاق شود»، اما به مقصد نهایی محموله اشاره‌ای نکرده است. براساس این گزارش، نیروهای امنیتی در راستای تلاش گسترده برای نابودی شبکه قاچاق در سوریه، چند نفر را نیز دستگیر کرده‌اند.

کاپتاگون یکی از نام‌های تجاری محرک فنتیلین از نوع آمفتامین است و در لبنان و سوریه برای استفاده غیرقانونی تفریحی، عمدتا در عربستان سعودی، تولید می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش «مرکز تحلیل و پژوهش عملیاتی»، صادرات کاپتاگون از سوریه در سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان دست‌کم ۳.۴۶ میلیارد دلار رسیده است. 

در تیرماه سال جاری، مقام‌های لبنان از عملیات مشترک با عربستان سعودی در مبارزه با مواد مخدر خبر دادند که به توقیف بیش از ۱۴میلیون قرص کاپتاگون در بندر جده منجر شده بود. 

پیش از آن، در فروردین‌ماه نیز مقام‌های گمرک عربستان سعودی در بندر جده از کشف و ضبط ۵.۳ میلیون قرص کاپتاگون جاسازی‌شده در یک محموله انار وارداتی از لبنان خبر داده بودند که درپی آن، عربستان سعودی واردات میوه از لبنان را متوقف کرد. 

بزرگ‌ترین محموله قرص‌های کاپتاگون قاچاق، یک محموله ۱۵ تنی شامل ۸۴ میلیون قرص بود که در سه کانتینر حاوی ماشین‌آلات صنعتی جاسازی شده بود و تیرماه سال ۱۳۹۹ در بندر ناپل ایتالیا کشف شد.

ایندیپندنت فارسی پیش‌تر در گزارش‌هایی اختصاصی به نقش حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، و همچنین دولت بشار اسد در تولید و قاچاق ماده آمفتامین کاپتاگون پرداخته بود. روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز هفته گذشته گزارشی در رابطه با رشد تولید و قاچاق مواد مخدر، به‌ویژه قرص‌های کاپتاگون، در سوریه پس از جنگ داخلی آن کشور، با همکاری افرادی نزدیک به دولت بشار اسد و مدیریت حزب‌الله لبنان منتشر کرد.

بیشتر از جهان