حزب‌الله در پس محموله مواد مخدر توقیف شده در عربستان سعودی

گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی: مردم لبنان بار دیگر ناگزیرند هزینه عواقب ناگوار فعالیت‌های شبه‌نظامیان حزب‌الله را بپردازند

منابع خاصی تأکید می‌کنند که حزب‌الله تجارت مواد مخدر در سوریه و قاچاق آن‌ها از طریق گذرگاه‌های مرزی قانونی و غیرقانونی میان سوریه و لبنان را  در دست دارد-AFP

مردم لبنان بار دیگر ناگزیرند هزینه عواقب ناگوار فعالیت‌های شبه‌نظامیان حزب‌الله را بپردازند. پس از آن ‌که شبه‌نظامیان وابسته به حزب‌الله با سلاح‌های مختلف و موشک به چندین کشور عربی، از جمله عراق، سوریه، لبنان، و یمن حمله کردند و تلاش‌های بسیاری برای تشکیل هسته‌های تروریستی در شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس به‌خرج دادند، اکنون سعی دارند سیاست استفاده از مواد مخدر و قاچاق آن را در چارچوب استراتژی بزرگ خود برای گسترش نفوذ و تأثیر منفی بر کشورهای منطقه اِعمال کنند.

در واقع، سازمان حزب‌الله، سرزمین لبنان را به جزیره‌های جدا و مناطق از هم گسسته تبدیل کرده است که ارتباط آن با محیط عربی و جامعه جهانی قطع شده است. این سازمان مرزهای بین لبنان و سوریه را از بین برده است و ایران توسط گروه‌های وابسته به خود، کنترل مرزهای ایران و عراق، عراق و سوریه، و سوریه و لبنان را در دست گرفته است. در نتیجه، این گذرگاه زمینی که بارها از طریق آن سلاح و مهمات به حزب‌الله منتقل شده است، به گذرگاه قاچاق تبدیل شده است که همه چیز، از جمله مواد مخدر، از آن عبور می‌کند.

تازه‌ترین فصل در این اقدامات، موفقیت عربستان سعودی در کشف و ضبط یک محموله بزرگ از ماده مخدر قرص‌های کاپتاگون بود که در یک محموله انار از لبنان وارد عربستان سعودی شده بود. پس از کشف آن محموله، عربستان سعودی تصمیم گرفت واردات سبزیجات و میوه از لبنان را متوقف کند.

در واکنش به آن اقدام، سیاستمداران، ناظران و حتی شهروندان عادی لبنان، حزب‌الله را متهم به دست داشتن در آن مسئله کردند و هشتگ #Paptagon_Drug Party  را ‌راه انداختند که به سرعت در شبکه تویتر «ترند» شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سرهنگ محمد النجیدی، سخنگوی رسمی اداره مبارزه با مواد مخدر عربستان سعودی، فاش کرد که «مواد مخدر مخفی شده در سبزیجات و میوه‌های وارداتی از لبنان، ۷۵ درصد کل محموله است.» النجیدی اظهار داشت که وزارت کشور و اداره مبارزه با مواد مخدر موفق به کشف برنامه قاچاق مواد مخدر در محموله انار وارد شده از لبنان شدند که توسط یک باند تبهکار سازمان‌یافته انجام شده بود.

وی گفت: «اداره مبارزه با مواد مخدر موفق به کشف چندین مورد عملیات قاچاق از لبنان شده است که در داخل محموله‌های سبزیجات و میوه‌ها جاسازی شده بود و برجسته‌ترین آن‌ها کشف و ضبط بیش از ۲۰ میلیون قرص (آمفتامین) پنهان شده در محموله انگور، و کشف و ضبط بیش از ۴ میلیون قرص مخدر (آمفتامین) در یک محموله سیب بود.» 

علاوه بر آن، به گفته سرهنگ محمد النجیدی، در مورد دیگری نیز «۱۱ میلیون قرص مخدر در داخل محموله لاستیک‌های که از لبنان وارد بندر جده در عربستان سعودی شد بود، کشف و ضبط شده است.»

موارد فوق، عربستان سعودی را وادار کرد که تا زمانی که مقامات ذیدخل لبنان تضمین‌های لازم و قابل اعتماد را برای اتخاذ اقدامات مورد نظر به منظور توقف عملیات قاچاق مواد مخدر ارائه دهند، از ورود سبزیجات و میوه‌های لبنانی و ترانزیت آن‌ها از طریق خاک عربستان سعودی جلوگیری کند.

به دنبال رخداد اخیر، ایندیپندنت فارسی بار دیگر با منابع گزارش مفصلی در مورد رابطه حزب‌الله با مواد مخدر و قرص‌های کاپتاگون و ذکر جزئیات آن‌ها که  در ۲۰ ماه اسفند گذشته منتشر شد، تماس گرفت. منابع مزبور به ایندیپندنت فارسی تأکید کردند که هیچ شکی نیست که حزب‌الله در پس محموله مواد مخدر کشف شده در عربستان سعودی است. سپس، ایندیپندنت فارسی کوشید با افراد وابسته به حزب‌الله تماس برقرار کند تا از نظر آن‌ها در این زمینه آگاه شود. آن‌ها این مسئله را در چارچوب «محاصره اقتصادی» دانستند که با متوقف کردن واردات میوه و سبزیجات، این محاصره بر لبنان تحمیل شود، و افزودند که «حزب‌الله هیچ ارتباطی با تجارت قرص‌های کاپتاگون ندارد.»

در مقابل، منابعی دیگر، با ذکر نام و جزئیات، ارتباط حزب‌الله با مواد مخدر (به ویژه قرص‌های کاپتاگون در سوریه) را ثابت کردند و ادعای افراد وابسته به حزب‌الله را مبنی بر ارتباط و دخالت نداشتن آن گروه با مواد مخدر، رد می‌کنند. همچنین، رئیس اتحادیه کشاورزی لبنان در استان بقاع، در بیانیه‌ای مطبوعاتی ارتباط محموله اناری را که برای قاچاق قرص‌های کاپتاگون استفاده شده است، با کشاورزان لبنانی انکار می‌کند و تأکید می‌کند که لبنان در حال حاضر انار صادر نمی‌کند و آن محموله از سوریه به بندر بیروت منتقل شده است تا به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شود.

در همین حال، منابع خاصی تأکید می‌کنند که حزب‌الله تجارت مواد مخدر، به ویژه قرص‌های کاپتاگون در سوریه و قاچاق آن‌ها از طریق گذرگاه‌های مرزی قانونی و غیرقانونی میان سوریه و لبنان، را  در دست دارد، و بر آن مبنا، شکی نیست که منبع قرص‌های کاپتاگون، همان آزمایشگاه‌های داخل سوریه است؛ بدان ترتیب که آن قرص‌ها در سوریه تولید، و سپس به لبنان قاچاق شده است تا سرانجام از آن‌جا به مقصد عربستان سعودی قاچاق شود.