تصویب تحریم هواپیماهای بدون سرنشین ایران در کنگره آمریکا

مقامات آمریکایی می‌گویند ایران پشت حمله پهپادی علیه پایگاه نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه قرار داشته است

تحریم‌های تسلیحات متعارف موجود علیه ایران، شامل هواپیماهای جنگی بدون سرنشین نیز می‌شود-Iranian Army office / AFP

کنگره ایالات متحده آمریکا در راستای جلوگیری از حملات پهپادی ایران به منافع این کشور در خاورمیانه، لایحه‌ای را با اجماع هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تصویب کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای دلایل تصویب این لایحه را چنین توصیف کرد: «همان‌طور که در ماه‌های اخیر دیده‌ایم، ایران و گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی همسو با ایران با حملات پهپادی خود در خاورمیانه، رفتارهای تهاجمی داشته‌اند و نیروهای آمریکایی، کشتی‌های تجاری، کشورهای متحد ما در منطقه و غیره، را مورد هدف قرار داده‌اند. کنگره ایالات متحده چنین فعالیتی را تحمل نخواهد کرد و دولت بایدن فعالانه به آن پرداخته است.»

در بخشی دیگر از این بیانیه با تأکید بر اینکه « تحریم‌های تسلیحات متعارف موجود علیه ایران، شامل هواپیماهای جنگی بدون سرنشین نیز می‌شود» آمده است: « این قانون به ما این امکان را می‌دهد تا به تهدیدی که ایران و  پهپاد تهاجمی ایران و نیروهای نیابتی آن علیه ایالات متحده و شرکای ما ایجاد می‌کند، پاسخ بهتری بدهیم»

در این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواسته شده که برای جلوگیری از تهیه و تولید پهپاد ایرانی تلاش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی حمله اخیر پهپاد ایرانی به یک پایگاه نظامی آمریکا در سوریه، تعدادی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، خواهان کنارگذاشتن ادامه دیپلماسی ایالات متحده با ایران شدند.

مقامات آمریکایی می‌گویند ایران پشت حمله پهپادی علیه پایگاه نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه قرار دارد. نیروهای آمریکایی و سوریه به‌طور مشترک در پایگاه التنف حضور دارند. مقامات تهران این اتهام را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند. هم‌زمان فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام نظامی گزارش داده که آمریکا از قبل از انجام این حمله مطلع شده و ۲۰۰ نیرو را با هواپیمای C-130 از این پایگاه خارج کرده بود. روندی مشابه آنچه درباره حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد در ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ اتفاق افتاد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که ایران منابع این حمله را تأمین کرده است اما پهپادها از خاک ایران به پرواز درنیامده‌اند. در عین حال پهپادهایی که در حمله مورد استفاده قرار گرفتند ساخت ایران بودند و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی روند استفاده از آن‌ها را تسهیل کرده باشد.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که مذاکرات بین ایران و دیپلمات‌های آمریکایی در بحبوحه درخواست‌های تهران برای برداشتن کامل تحریم‌های اقتصادی متوقف شده است و جمهوری اسلامی اقدامات تهاجمی منطقه‌ای خود را افزایش داده است.

بیشتر از جهان