یونیسف: میلیون‌ها کودک در افغانستان با خطر مرگ مواجهند

تا سال ۲۰۲۲، نیمی از کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان به‌سوءتغذیه حاد مبتلا خواهند شد

یونیسف برای رسید‌گی به وضعیت میلیون‌ها کودک افغان کمک دو میلیارد دلاری به افغانستان را خواستار شده است - AFP

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بار دیگر درباره وضعیت بد کودکان در افغانستان هشدار داده و اعلام کرده است که در حال حاضر میلیون‌ها کودک افغان در معرض خطر قحطی و مرگ قرار دارند و هر چه زوتر باید به آنان رسیدگی شود.

یونیسف برای رسید‌گی به وضعیت میلیون‌ها کودک افغان کمک دو میلیارد دلاری به افغانستان را خواستار شده است. مسئولان این سازمان تاکید کرده‌اند که این پول می‌تواند نیازهای ضروری ۲۴ میلیون نفر در افغانستان را که نیمی از آنان کودک‌اند، برطرف کند. این نهاد همچنین هشدار داده است که به دلیل بحران غذایی و نبود خدمات بهداشتی، نیمی از کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان تا سال ۲۰۲۲ به‌سوءتغذیه حاد مبتلا خواهند شد.

الیس اکونگا، نماینده یونیسف در افغانستان، هم از وضعیت بد اقتصادی مردم افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که وضعیت کودکان افغان رو به وخامت است و میلیون‌ها تن از آنان در معرض قحطی و مرگ‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونیسف چندی پیش نیز وضعیت کودکان افغان را نگران‌کننده توصیف کرده و کمک‌های فوری بشردوستانه برای نجات زندگی کودکان را خواستار شده بود.

بنا بر اعلام یونیسف، بسیاری از کودکان افغان به‌قدری سوءتغذیه دارند که حتی نمی‌توانند یک انگشت دست را هم بفشارند. این نهاد بار دیگر بر وضعیت نامساعد مردم و به‌ویژه کودکان در افغانستان تاکید کرده و درباره بروز یک فاجعه بزرگ انسانی در آن کشور در صورت فورا نرسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه، هشدار داده است.

نگرانی‌های سازمان‌های مددرسان بین‌المللی از وضعیت بد مردم افغانستان و کودکان افغان در این روزها در حالی افزایش یافته است که با سقوط دولت پیشین در این کشور و بازگشت طالبان به قدرت، کمک‌های کشورهای خارجی به افغانستان متوقف شده و بسیاری از نهادهای کمک‌رسان جهانی نیز فعالیت خود در افغانستان را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

برنامه جهانی غذا که اکنون در حال توزیع کمک‌های بشردوستانه در افغانستان است، اعلام کرده است که حدود ۲۳ میلیون انسان در افغانستان به غذای کافی و سالم دسترسی ندارند و اگر کشورها و سازمان‌های مددرسان برای رساندن کمک‌های فوری دست‌به‌کار نشوند، در ماه‌های آینده فاجعه بزرگ انسانی در افغانستان رخ خواهد داد.