آمریکا ۱۴۴ میلیون دلار به افغانستان کمک می‌کند

این مبلغ برای کمک‌رسانی فوری به بیش از ۱۸میلیون افغان نیازمند در نظر گرفته شده است

گرانی مواد اولیه ضروری سبب شده است میزان فقر در این کشور تا ۹۰ درصد بالا برود‌ـ HOSHANG HASHIMI/AFP

دولت امریکا یک کمک جدید ۱۴۴میلیون دلاری برای افغانستان در نظر گرفته که برای کمک‌رسانی فوری به بیش از ۱۸میلیون افغان نیازمند است.

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد این کمکِ تازه آمریکا از طریق این نهاد و وزارت خارجه آمریکا مدیریت شده و به مردم افغانستان که به کمک‌های بشردوستانه فوری نیازمندند خواهد رسید. از مجموع این کمک ۱۴۴میلیون دلاری، ۱۰۰ میلیون دلار از طریق آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا هزینه خواهد شد. در این بیانیه آمده است این کمک مواد غذایی، آب آشامیدنی، مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی و کمک‌های زمستانی را شامل می‌شود. همچنین این کمک برای مبارزه با خشکسالی، سوءتغذیه و بحران ناشی از فرا رسیدن فصل زمستان استفاده خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز به رسانه‌ها گفته است بخشی از این کمک‌ها از طریق سازمان‌هایی مانند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و همچنین سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در افغانستان توزیع خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموع کمک‌های بشردوستانه آمریکا به افغانستان پس از بحران شکل‌گرفته در این کشور، به ۴۲۷ میلیون دلار می‌رسد. بخش عمده‌ این کمک برای خروج شهروندان افغان از کشور صورت گرفته است. دولت آمریکا متعهد شده است که هزاران افغان در معرض خطر را از کشور خارج کند. تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

کمک ۱۴۴میلیون دلاری آمریکا به افغانستان درست در زمانی صورت می‌گیرد که وضعیت انسانی در این کشور به‌شدت وخیم است. کمبود تبادلات اقتصادی، قطع تمامی کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان و تعلیق تمامی فعالیت‌های اقتصادی نهادهای کمک‌رسان بزرگ مانند بانک جهانی، آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا، بانک توسعه آسیایی و کشورهای کمک‌رسان به افغانستان باعث شده است وضعیت این کشور رو به وخامت برود. گرانی مواد اولیه ضروری سبب شده است میزان فقر در این کشور تا ۹۰ درصد بالا برود. سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌‌کند در صورت تداوم این روند، فقر در افغانستان تا ۹۷ درصد برسد. رژیم طالبان، که تاکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته، خواستار کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی و آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های جهانی به‌خصوص آمریکا شده است. اما جامعه جهانی پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده است. هرچند طالبان می‌گویند این پیش‌شرط‌ها را اجرا کرده‌اند، جامعه جهانی هنوز در این مورد قانع نشده است.

 

بیشتر از جهان