فوران آتشفشان در اندونزی؛ هزاران آواره، ۳۴ جان‌باخته و ۲۲ مفقود

دست‌کم ۲۰۰۰ خانوار روستاهای نزدیک آتشفشان باید به مناطق امن منتقل شوند

در ناحیه‌ای با فعالیت لرزه‌ای شدید در منطقه‌ «حلقه آتش اقیانوس آرام» قرار دارد - JUNI KRISWANTO / AFP

 جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی، روز سه‌شنبه ۷ دسامبر (۱۶ آذر) پس از بازدید از محل فوران آتشفشان در جزیره جاوه، قول داد تلاش‌ها برای تخلیه و تعمیر خانه‌های آسیب‌دیده بیشتر شود.

روز شنبه ۴ دسامبر (۱۳ آذر)، آتشفشان کوه ۳۶۷۶ متری سِمِرو در جاوه اندونزی فوران کرد. این آتشفشان ابری از خاکستر به آسمان فرستاد و گدازه‌ها به سمت روستاهای اطراف سرازیر شد. تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است فوران آتشفشان و فرار مردم مضطرب و وحشت‌زده را نشان می‌دهد. در پی فوران آتشفشان، هزاران نفر آواره شده‌اند، ۳۴ نفر جان باخته‌اند و ۲۲ نفر همچنان مفقودند.

رئیس‌جمهوری اندونزی پس از بازدید از مراکز تخلیه ساکنان محلی و بررسی منطقه با هلیکوپتر، گفت تلاش‌ها برای بازسازی منطقه ادامه خواهد داشت و در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه دست‌کم ۲۰۰۰ خانوار باید به مناطق امن منتقل شوند، گفت: «سامبرولوه یکی از مناطقی است که بدترین آسیب را دیده است، من به محل آمدم تا مطمئن شوم که تلاش برای یافتن قربانیان ادامه دارد. امیدوارم پس از بهبود اوضاع کنونی، رسیدگی به وضعیت منطقه از سر گرفته شود. لازم است زیرساخت‌ها را تقویت کنیم یا حتی جابه‌جایی‌های گسترده‌ای انجام دهیم زیرا در صورت وقوع فوران بعدی آتشفشان، اوضاع به‌مراتب بدتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوه سمرو یکی از صدها آتشفشان فعال اندونزی است. این کوه در ناحیه‌ای با فعالیت لرزه‌ای شدید در منطقه‌ «حلقه آتش اقیانوس آرام» قرار دارد و در ماه ژانویه نیز فوران کرده بود.

از روز شنبه که آتشفشان سمرو فوران کرد تاکنون، جست‌و‌جوها ادامه دارد اما باد و باران و تجهیزات محدود در برخی مناطق عملیات نجات را با مشکل مواجه کرده است. ساکنان ۱۱ روستا خانه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند و مرکز کاهش خطرات زمین‌شناسی اندونزی اعلام کرده است که احتمال سرازیر شدن گاز داغ، خاکستر و سنگ از این آتشفشان همچنان وجود دارد.

بیشتر از جهان