بزرگ‌ترین آتشفشان اندونزی فعال شد

آتشفشان مراپی در فورانی جدید ابری از خاکستر به ارتفاع شش کیلومتر به هوا پرتاب کرده است

کوه مراپی که ۲۹۶۸ متر ارتفاع دارد، فعال ترین آتشفشان در میان ۵۰۰ آتشفشان اندونزی است-Handout / BPPTKG / AFP

فعال‌ترین و ملتهب‌ترین آتشفشان اندونزی روز یکشنبه دوبار فوران کرده و ابری از خاکستر و گاز داغ به ارتفاع شش کیلومتر به آسمان فرستاده است.

توده خاکستر ناشی از فوران آتشفشان «مِراپی» که میان ایالات جاوه و یوگیاکارتا واقع شده، چندین روستا را در جاوه جزیره اصلی اندونزی پوشانده است.

مرکز زمین شناسی و مطالعات آتشفشان «هَزَرد میتیگِیشن» اندونزی در مورد این فوران آتشفشانی هشدار نداد زیرا از ماه اوت سال گذشته و نخستین فوران ها، این منطقه تحت سومین سطح اخطار یعنی حداکثر هشدارهای آتشفشانی بوده است. 

این نهاد اما هرنوع فعالیت جز پژوهشهای مهم و عملیات إطفاء در نزدیکی آتشفشان را ممنوع کرده و به روستاییان ساکن دامنه های کوه مراپی توصیه کرده دستکم سه کیلومتر از دهانه آتشفشان فاصله بگیرند.

مرکز توسعه و مطالعات فناوری فجایع زمین شناسی بوگیاکارتا روز یکشنبه در بیانیه ای گفت: «در حال حاضر خطر در ابرهای داغ و دیگر مواد ناشی از فوران آتشفشانی است که از دهانه کوه سرازیر می شود.»

کوه مراپی که ۲۹۶۸ متر ارتفاع دارد، فعال ترین آتشفشان در میان ۵۰۰ آتشفشان اندونزی است. یک فوران در ماه مارس موجب تعطیل فرودگاه شهر سوراکارتا یا سوُلوُ در ایالت جاوه شد.

در آخرین فوران عمده این کوه در سال ۲۰۱۰، ۳۵۳ نفر کشته و ۴۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه هایشان شدند. مسئولان می گویند این بزرگترین آتشفشان اندونزی از سال های ۱۸۷۰ بوده است.

اندونزی با ۲۷۰ میلیون جمعیت روی خطوط گسل آتشفشانی اقیانوس آرام موسوم به «حلقه آتش» واقع شده و فورانهای آتشفشانی بخشی از زندگی روزمره مردم این کشور است.

© The Independent

بیشتر از جهان