واژگونی شناور نظامی در دست ساخت ارتش ایران در بندرعباس

بهمن سال ۱۳۹۶ هم، ناوشکن دماوند در دریای خزر پس از برخورد با موج‌شکن غرق شد.

برخی گزارش‌های اولیه و غیررسمی از واژگونی یک فروند شناور نظامی درحال ساخت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌نام «ناو طلائیه» در حوضچه خشک صنایع کشتی‌سازی ارتش در سواحل بندرعباس خبر می‌دهد. 

حوضچه خشک به مکان‌هایی محصور در ساحل بنادر گفته می‌شود که برای تعمیر یا ساخت کشتی به کار می‌رود و برای دسترسی آسان‌تر به بخش‌های زیرین شناور، امکان خالی‌کردن آب درون حوضچه وجود دارد.

ویدیوی کوتاهی که در رسانه‌های اجتماعی از صحنه واژگونی این شناور منتشر شده، یک کشتی را نشان می‌دهد که در آبی کم‌عمق بر پهلوی خود قرار گرفته و چند نفر بر روی عرشه آن، با آویزان‌شدن به نرده‌های کناری کشتی که حالا به‌سمت بالا قرار گرفته، تلاش می‌کنند تا به داخل آب پرت نشوند. 

براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، دست‌کم یک نفر در این حادثه جان خود را از دست داده است. 

کریس بیگر، از مدیران شرکت آمریکایی تجزیه‌وتحلیل داده‌های جغرافیایی به نام «هاک‌آی ۳۶۰» (HawkEye 360)، با انتشار تصویری ماهواره‌ای مربوط به سواحل بندرعباس که شرکت تصویربرداری و نظارت ماهواره‌ای «پلانت‌لبز» روز شنبه چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) ثبت کرده است، در حساب توییتر خود، نوشته است که این تصویر، «واژگونی ناو طلائیه، از نوع جماران» را تایید می‌کند. 

هنوز رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درمورد این گزارش‌ها، اظهار نظری نکرده‌اند.

براساس گزارش‌های پیشین رسانه‌های ایران، طلائیه، یک شناور اطلاعاتی و تجسس نیروی دریایی ارتش با ۹۴ متر طول و ۱۴۰۰ تن وزن، مجهز به آشیانه نگهداری بالگرد و از ناوچه‌‌های «کلاس موج» است. ناو «جماران» نخستین کشتی ساخته‌شده از این کلاس بود که در ایران ساخته شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فارس، ناو طلائیه که به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات نظامی از شناورهای هدف با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات شنودی، راداری، مخابراتی و اطلاعاتی در دست ساخت بود، در آذرماه ۱۳۹۷ بیش از نیمی از مراحل ساخت خود را طی کرده بود.   

واژگونی ناو طلائیه نخستین سانحه برای کشتی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال جاری نیست. پیش از این، در خردادماه، کشتی جنگی خارک که دومین ناو بزرگ‌  نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شد، در نزدیکی بندر جاسک در جنوب غربی ایران، آتش گرفت و در کمتر یک روز غرق شد. 

بهمن سال ۱۳۹۶ هم ناوشکن دماوند در دریای خزر پس از برخورد با موج شکن غرق شد.