«حمله به دست‌کم ۲۰ کشتی غیرنظامی در جنگ دریایی اسرائیل و ایران»

به گزارش روزنامه تلگراف، غرق شدن کشتی نظامی ایرانی خارک نیز به‌علت خرابکاری احتمالی اسرائیل بوده است

ناو خارک، بزرگ‌ترین کشتی نیروی دریایی ارتش ایران، خردادماه امسال در نزدیکی بندر جاسک آتش گرفت و غرق شد- تصویر از خبرگزاری ایرنا

به گزارش روزنامه بریتانیایی تلگراف، در «جنگ سایه‌» که به‌سرعت بین ایران و اسرائیل بالا گرفته است، به دست‌کم «۲۰ کشتی غیرنظامی» با استفاده از مین، پهپاد یا گروه‌های کماندویی حمله شده است.  

تلگراف در گزارشی تحلیلی که روز یکشنبه، ۱۷ مردادماه، منتشر کرد، با اشاره به افزایش شدید حمله‌ها به نفتکش‌ها‌، کشتی‌های باری و دیگر انواع شناورها در شش‌ماه گذشته، نوشت: «کارشناسان صنعت کشتیرانی و متخصصان امنیتی نگران‌اند که نوعی درگیری دریایی اعلام‌نشده به بی‌ثباتی برخی از پررفت‌‌وآمدترین مسیرهای تجاری جهان بینجامد.»

در حمله اخیر پهپاد انتحاری منتسب به ایران به نفتکش مرسر استریت، آدرین آندروود، محافظ بریتانیایی، و ناخدای رومانیایی نفتکش که نامش اعلام نشده است، جان خود را از دست دادند؛ این نخستین‌بار بود که این «جنگ سایه» کشته برجای گذاشت. البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند که کشته‌شدن خدمه نفتکش در این حمله عمدی نبوده، اما نشان‌دهنده بی‌ملاحظگی و بی‌پروایی فوق‌العاده است. 

در میان خدمه نفتکش مرسر استریت، شهروندانی از روسیه و چین، مهم‌ترین متحدان ایران، نیز حضور داشتند و بنابر این گزارش، اگر یکی از آن‌ها کشته می‌شد، می‌توانست مشکلات جدی‌تری برای ایران ایجاد کند. البته جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده است، اما اسرائیل، کشورهای «گروه ۷» و همچنین اتحادیه اروپا، ایران را عامل حمله دانسته‌اند.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته تلگراف، «جنگ سایه» همان‌طور که از نامش پیداست، در هاله‌ای از ابهام پیچیده است و رهبران اسرائیل و ایران تاکنون هیچ‌یک دست داشتن در آن را تصدیق نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که به‌طور جدی از دوم ماه مه سال ۲۰۱۹ در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ آغاز شد. در آن تاریخ، مقام‌های سعودی اعلام کردند که یک نفتکش ایرانی به نام «هپینس-۱» به‌طور ناگهانی کنترل موتور خود را از دست داده و در ۷۰ مایلی جنوب‌غربی بندر جده متوقف شده است. 

از آن پس، گزارش‌های متعددی از حمله‌ به دیگر کشتی‌های مرتبط با ایران یا اسرائیل با به‌کارگیری موشک، مین دریایی یا انفجارهای مرموز در آن‌ها منتشر شد.  

بررسی‌های روزنامه تلگراف نشان می‌دهد که تعداد این‌گونه حمله‌ها از ۲۰۱۹ به این‌‌سو، هر سال به‌طور پیوسته افزایش یافته و به هشدارهایی مبنی‌بر نزدیک‌شدن دو کشور به آستانه یک جنگ آشکار منجر شده است.

در سال ۲۰۱۹ سه مورد این‌گونه حمله‌ها به کشتی‌های دوطرف گزارش شد و در سال ۲۰۲۰ دست‌کم شش حمله به کشتی‌های ایرانی انجام شد. 

محسن بهاروند، سفیر ایران در بریتانیا، به‌تازگی اعلام کرد که در سال جاری، ۱۱مورد حمله به کشتی‌های باری ایرانی رخ داده است و اسرائیل را عامل این حمله‌ها دانست.

به گزارش روزنامه تلگراف، غرق شدن کشتی نظامی خارک، بزرگ‌ترین کشتی نیروی دریایی ارتش ایران، در خردادماه نیز ممکن است به‌علت خرابکاری اسرائیل بوده باشد.  

منابع آگاه به استراتژی نظامی اسرائیل به تلگراف گفته‌اند که آن کشور در این درگیری رویکردی نامتقارن در پیش گرفته، به‌طوری‌که گاهی ممکن است پاسخ حمله ایران به کشتی خود را با حمله سایبری به زیرساخت‌‌های آن بدهد و از آن جمله، به حمله سایبری اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ به تاسیسات بندر شهید رجایی و اختلال در کشتیرانی اشاره کرده‌اند.