اومیکرون در آمریکا؛ روزی ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا

یانگین هفت‌روزه مرگ‌ومیر روزانه این کشور پس از ماه‌ها کاهش حالا به‌سرعت رو به افزایش است

موارد ابتلا به اومیکرون در ۱۶ ایالت آمریکا، از هاوایی گرفته تا کلرادو و ماساچوست، شناسایی شده است - SPENCER PLATT / AFP

موارد روزانه ابتلا به کرونا در ایالات متحده به بالاترین حد در بیش از دو ماه اخیر رسیده است و در همین حال، محققان به‌سرعت در پی ردیابی شیوع سویه جدید اومیکرون‌اند.

بر اساس داده‌‌های دانشگاه جان هاپکینز، در روز دوم دسامبر، متوسط هفت‌روزه موارد ابتلا روزانه به ۱۲۱ هزار و ۴۳۷ مورد رسیده که بالاترین حد آن از روز ۲۶ سپتامبر تاکنون است.

ارقام نشان می‌دهد موارد ابتلا در ایالات متحده که از ۶ اکتبر زیر ۱۰۰ هزار مورد روزانه مانده بود، روز پنجشنبه این آستانه را رد کرده است.

احتمالا اکثر قریب به اتفاق این موارد ناشی از ابتلا به سویه دلتا است که بر اساس برآوردهای مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها «سی‌دی‌سی» (CDC) در هفته آخر نوامبر، ۹۹.۹ درصد مبتلایان را تشکیل می‌داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های سی‌دی‌سی همچنین نشان می‌دهد که میانگین هفت‌روزه مرگ‌ومیر روزانه این کشور پس از ماه‌ها کاهش حالا به‌سرعت رو به افزایش است و از پایین‌ترین رقم ۷۳۱ مورد در روز ۲۸ نوامبر به یک هزار و ۶۵۱ مورد در روز شنبه رسیده است.

این در حالی است که پیش از این در ۱۶ ایالت این کشور از هاوایی گرفته تا کلرادو و ماساچوست موارد ابتلا به اومیکرون کشف شده است و نشان می‌دهد که دیگر احتمالا نتوان شیوع آن را مهار کرد.

بسیاری از موارد در میان کسانی بوده‌ است که کامل واکسینه شده بودند؛ اگرچه مشخص نیست که آیا واکسن تقویتی هم تزریق کرده‌اند یا نه.

محققان هنوز یقین ندارند که آیا اومیکرون از دلتا مسری‌تر یا مرگ‌بارتر است یا خیر. بر اساس شواهد اولیه، شاخه پروتئینی این سویه که ویروس کرونا با آن به سلول‌های انسان حمله می‌کند، ۳۲ جهش جدید داشته است.

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور ارشد امور پزشکی کاخ سفید، روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «تاکنون به نظر نمی‌رسد درجه شدت آن زیاد باشد.» اما هشدار داد که برای نتیجه‌گیری خیلی زود است.

© The Independent

بیشتر از جهان