ابراز نگرانی پاپ از وضعیت دموکراسی در جهان پس از ورود به یونان

پاپ ترتیبی داده است که پس از سفر اخیرش، ۵٠ مهاجر از قبرس به ایتالیا منتقل شوند

پاپ در سفر مدیترانه‌ای خود که هدف آن جلب توجه به وضعیت اسف‌بار مهاجران  است،  وارد آتن شد - Yorgos Karahalis / POOL / AFP

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن تاکید بر بازگشت به «سیاست‌ورزی خوب» گفت: «دموکراسی به طرز خطرناکی رو به وخامت گذاشته است. زیرا سیاستمداران، مردم ناراضی را با وعده های پوپولیستی که راه حل‌هایی آسان اما غیرواقعی هستند، فریب می‌دهند.»

به گزارش رویترز، پاپ در دومین و آخرین مرحله از سفر مدیترانه‌ای خود که هدف اصلی آن جلب توجه به وضعیت اسف‌بار مهاجران و پناهندگان است، از قبرس وارد آتن شد. کشوری که به‌عنوان زادگاه دموکراسی شناخته می‌شود.

پاپ فرانسیس در یک سخنرانی در کاخ ریاست‌جمهوری، با اشاره به فیلسوفان و نویسندگان یونان باستان مانند ارسطو و هومر، خواستار بازگشت به سیاستی شد که به جای  القای ترس، در راستای منافع عمومی است. او افزود: «ما نمی‌توانیم نسبت به عقب‌نشینی از دموکراسی بی‌تفاوت باشیم.»

به گفته پاپ دموکراسی تلاشی پیچیده اما ضروری است که مستلزم مشارکت گسترده است، «در حالی که استبداد امری اقتدارگرایانه است و پاسخ‌های آسان پوپولیسم جذاب به نظر می‌رسد».

اگرچه فرانسیس در سخنرانی خود نام هیچ کشوری را ذکر نکرد، اما در گذشته از سیاست‌های تعدادی از سیاستمداران از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده و ماتئو سالوینی رهبر راست افراطی ایتالیا، به‌ویژه در مورد موضوع مهاجرت، انتقاد کرده بود.

او گفت که مردم باید مراقب سیاستمدارانی که «تشنه دیده شدن هستند و انبوهی از وعده‌های غیرواقعی را بیان می‌کنند»، باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپ افزود که امیدوار است تقویت دموکراسی در همه جا «پاسخی به نوای آژیر استبداد باشد؛ و فردگرایی و بی‌تفاوتی ممکن است بر توجه به دیگران، غلبه کند».

یونان یکی از مهم ترین نقاط ورود پناهجویانی است که از جنگ و کشور های فقر زده در خاورمیانه، آسیا و آفریقا فرار می کنند و می خواهند به اتحادیه اروپا برسند. 

او در سخنرانی خود در کاخ ریاست جمهوری، وضعیت اسف‌بار مهاجران و پناهندگان امروزی را که بسیاری از آنها در دریا جان باخته‌اند، به‌عنوان «ادیسه وحشتناک مدرن» نام برد.

فرانسیس روز یکشنبه برای دومین بار به جزیره لسبوس سفر می‌کند تا از یک مرکز پذیرش مهاجران که پس از سوختن کمپ بدنام موریا در سال گذشته ایجاد شده بود، بازدید کند. 

در سفر قبلی به جزیره در سال ٢٠١٦، فرانسیس از موریا عبور کرد، اردوگاهی که توسط گروه‌های حقوق بشر به دلیل شرایط فقیرانه و شلوغ آن مورد انتقاد قرار گرفت و پناهجویان به پای او افتادند، گریه کردند و درخواست کمک کردند. او سه خانواده پناهنده سوری را با هواپیمای خود به رم برد.

 پاپ ترتیبی داده است که پس از سفر اخیرش، ٥٠ مهاجر از قبرس به ایتالیا منتقل شوند.

بیشتر از جهان