سرمایه‌گذاری و ایران محور مذاکرات مکرون در عربستان سعودی

پس از همه‌گیری کرونا در جهان، رئیس‌جمهور فرانسه نخستین رهبر کشورهای غربی است که به ریاض رفته است

 رئیس‌جمهوری فرانسه از امارات راهی عربستان سعودی شد-AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز شنبه وارد عربستان سعودی شد تا با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت‌وگو کند.

خبرگزاری رویترز نوشته که امانوئل مکرون، نقش عربستان سعودی را برای کمک به ایجاد یک توافق صلح در سطح منطقه خاورمیانه با ایران حیاتی می‌داند و بر این باور است که این کشور متحدی مصمم در مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا از خاورمیانه تا غرب آفریقا و حصاری در برابر اخوان‌المسلمین است.

مکرون در ژانویه سال جاری میلادی و پیش از آغاز مذاکرات برای احیای برجام گفته بود که عربستان سعودی نیز باید بخشی از گروه مذاکره‌کننده باشد. او از این دیدگاه حمایت می‌کند که توافق بر سر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خاورمیانه بدون حضور کشورهای مهم این منطقه ممکن نیست. 

روابط میان پاریس و ریاض در زمان فرانسوا اولاند، سلف ماکرون گرم‌تر بود. در سال‌های اخیر با وجود اینکه مکرون از ولایت عهدی شاهزاده محمد بن‌سلمان استقبال کرده بود ولی سایه کشته شدن جمال خاشقچی بر روابط دو کشور وجود داشت. مکرون پیش از سفر به ریاض گفت که این موضوع نمی‌تواند سبب شود فرانسه نقش خود در خاورمیانه را نادیده بگیرد. 

رئیس‌جمهوری فرانسه هم‌اکنون در صدد تغییر ماهیت و عمق روابط کشورش با عربستان است. او را در این سفر یک هیئت تجاری متشکل از حدود ۱۰۰ شرکت از جمله توتال، ای‌دی‌اف و ویوندی همراهی می‌کنند و قرار است یک نشست بزرگ برای بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون پیش از سفر به ریاض در جمع خبرنگاران گفت که بدون عربستان سعودی نمی‌توان بر بحران های متعدد منطقه غلبه کرد.

اخیرا شرکت‌های فرانسوی قراردادهایی برای مشارکت در پروژه گردشگری العلا متمرکز شده‌اند که هدف آن زنده کردن تاریخ پادشاهی عربستان سعودی است. این پروژه بخشی از برنامه گسترده شاهزاده محمد بن سلمان برای برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

سفر مکرون در زمانی انجام می‌شود که کشورهای عربی خلیج فارس نسبت به جدیت آمریکا برای حضور در منطقه خاورمیانه تردید جدی دارند. 

انتظار می‌رود مکرون و شاهزاده محمد بن‌سلمان در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله موضوع هسته‌ای ایران و بحران لبنان گفتگو کنند.

لبنان می‌تواند نقطه اتصال محکمی برای اتحاد استراتژیک دو کشور باشد. هر دو کشور نسبت به مداخله گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در سیاست و اقتصاد لبنان ناراضی هستند و رویکردی مشابه برای حل بحران سیاسی و اقتصادی بیروت دارند.

بیشتر از جهان