مکرون: در مذاکرات هسته‌ای با ایران، حضور عربستان هم لازم است

«نباید اشتباه سال ۲۰۱۵ در کنار گذاشتن قدرت‌های منطقه‌ای از مذاکرات با تهران، تکرار شود»

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه- REUTERS/Stephane Mahe/Pool

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید که مذاکرات آتی با جمهوری اسلامی ایران در مورد توافق هسته‌ای «بسیار سخت‌گیرانه» خواهد بود و برخی شرکای منطقه‌ای قدرت‌های جهانی، از جمله عربستان سعودی، نیز در آن مشارکت خواهند داشت.

به گزارش العربیه، امانوئل مکرون روز جمعه در گفت‌وگو با این شبکه خبری سعودی گفت که نگرانی‌های کشورهای منطقه در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید در نظر گرفته شود و آن‌ها باید از هر توافقی اطمینان خاطر داشته باشند.

وی تاکید کرد که نباید اشتباه سال ۲۰۱۵ در کنار گذاشتن قدرت‌های منطقه‌ای از مذاکرات با تهران، تکرار شود. او در ادامه هشدار داد: «مدت زمان باقیمانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، بسیار کوتاه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شش قدرت جهانی ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ و دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، با ایران بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای آن کشور توافق کردند؛ اما دونالد ترامپ، جانشین اوباما، از آن خارج شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، که در زمان حصول این توافق، معاون اوباما بود، گفته است که اگر تهران تعهدات خود را در برجام از سر بگیرد، واشنگتن نیز به آن باز خواهد گشت تا زمینه‌ برای گفت‌وگو در مورد مسائل دیگر هم فراهم شود.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام در دی‌ماه ۹۴ لغو شدند، به تدریج از تعهدات هسته‌ای خود عبور کرد. این اقدام ایران با انتقاد متحدان اروپایی آمریکا در برجام روبه‌رو شد.

ایالات‌متحده و متحدان بین‌المللی و منطقه‌ای آن، به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی، می‌خواهند تا در توافقی فراگیرتر، علاوه بر برنامه اتمی، به برنامه موشک‌های بالستیک و نیز فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه نیز رسیدگی شود.

ایران گفت‌وگو درباره برنامه موشکی خود را رد کرده است و می‌گوید مذاکره بر سر مسائل دفاعی، خطر قرمز این کشور است.

بیشتر از جهان