کاخ سفید: نیّت ایران در مذاکرات، حل‌وفصل مسائل هسته‌ای نبود

مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای برجام تا هفته آینده به تعویق افتاد

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید می‌گوید قصد ایران از مذاکرات هفته گذشته در وین، حل‌وفصل مسائل هسته‌ای نبود.

جن ساکی شامگاه جمعه به وقت واشنگتن گفت که اگر ایران عزم این کار را داشت، امکان رسیدن به راه‌حل نزدیک بود.

به گزارش رویترز، مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای برجام، روز جمعه به آستانه بحرانی رسید و تا هفته آینده به تعویق افتاد.

خانم ساکی گفت که واشنگتن همیشه امیدوار به رویکرد دیپلماتیک بوده و این بهترین گزینه است.

دیپلمات‌های ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان که در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران در وین حضور دارند، روز جمعه در مورد متون پیش‌نویس پیشنهادی توافق که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است، ابراز «ناامیدی و نگرانی» کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در بیانیه‌ای گفتند که جمهوری اسلامی ایران تغییرات عمده‌ای درخواست کرده است که به گفته آن‌ها، با برجام سازگار نیست.

در ادامه این بیانیه آمده که بر اساس پیش‌نویس‌هایی که هیئت مذاکره‌کننده جدید ایران ارائه کرده است، مشخص نیست این فاصله‌ها چطور می‌تواند در یک برنامه زمانی واقع‌بینانه کاهش یابد.

بیانیه این سه متحد اروپایی ایالات متحده ساعاتی پس از اعلام پایان بخشی از دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین از سوی نماینده اتحادیه اروپا و اعلام خبر از سر گیری آن در اواسط هفته آینده، منتشر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تایید کرد طرف‌های اروپایی «خیلی در مورد برخی از پیشنهادهای ما» رضایت نداشتند.

علی باقری کنی در ادامه گفت، آنها می‌گفتند این پیشنهادات با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد، ما نیز گفتیم طبیعی است و قرار نیست ما در مذاکرات مطالبی را بگوییم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد.

وی افزود، نکته مهم این است که پیشنهادها بر اساس «مبانی مشترک بین دو طرف» تدوین شده، لذا آنها اعتراضی نسبت به این که پیشنهادها «نامربوط» است نداشتند و گفتند مطابق با دیدگاه ما نیست.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات وین را بر عهده دارد، پیش‌تر در روز جمعه اعلام کرده بود که دور هفتم مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت. او پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، در گفت‌وگو با خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ، گفت: «ما هفته دیگر اینجا در وین، مذاکرات را در چارچوب همین دور هفتم از سر خواهیم گرفت.»

انریکه مورا گفت: «در چند روز اخیر توانستیم چالش‌های موجود در این دور از گفت‌وگوها را شناسایی کنیم.» او تاکید کرد که مذاکرات به پایان نرسیده است و «پس از یک وقفه کوتاه، ادامه می‌یابد».

هیئت ایرانی در این دور از مذاکرات پیشنهادهای خود در حوزه لغو تحریم‌ها و اقدام‌های هسته‌ای را ارائه داده است؛ اما بر اساس برخی گزارش‌ها، طرف‌های مقابل این پیشنهادها را نپذیرفته‌اند.

همزمان، احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، گفت: «در یک کلمه به مذاکره کنندگان ایرانی می‌گویم، بدانید ملت ایران به چیزی از کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.»