بریتانیامی‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ اچ‌آی‌وی را ریشه‌کن کند

به رغم  روش‌های درمانی فوق‌العاده، انگ اجتماعی مهم‌ترین‌ چالش در برابر بیماری اچ‌آی‌وی‌ است

روش‌های درمان اچ‌آی‌وی بسیار پیشرفت کرده است- VALERY HACHE / AFP

دولت بریتانیا متعهد شد‌ بیش از ۲۳ میلیون پوند برای پایان دادن به  ابتلا به بیماری اچ‌آی‌وی تا سال ۲۰۳۰ در این کشور اختصاص دهد. همزمان، قرار است نیروهای مسلح این کشور موانع استخدام افراد مبتلا به این بیماری را برطرف کنند.

به گزارش اسکای نیوز یک مقام ارشد در وزارت بهداشت بریتانیا گفت: «ما اقداماتی را در دست داریم تا مطمئن شویم در مسیر رسیدن به هدف خود در نه سال آینده هستیم. تلاش‌های موجود را دو برابر خواهیم کرد و راهبردهای نوینی برای دسترسی بهتر به گروه‌های در خطر در پیش می‌گیریم.»

مقامات نیروهای مسلح بریتانیا نیز اعلام کردند که در قوانین استخدامی بازنگری عمده‌ای انجام می‌پذیرد تا دیگر اچ‌آی‌وی مانعی برای استخدام در این نیروها نباشد.

طبق مقررات کنونی کسانی که اچ‌آی‌وی مثبت هستند نمی‌توانند در نیروهای مسلح استخدام شوند و اگر کسی از کارکنان نیروهای مسلح درحین خدمت به این ویروس مبتلا شود از برخی وظایف کنار گذاشته می‌شود.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که این قوانین در بهار ۲۰۲۲ تغییر خواهند کرد و کسانی که تحت درمانند و ویروس دیگر در آزمایش خون آنها ردیابی‌پذیر نیست خواهند توانست به این نیروها بپیوندند.

یک مقام بلندپایه نیروهای مسلح بریتانیا به اسکای‌نیوز گفت: «به عنوان یک کارفرمای مدرن و فراگیر، صحیح این است که ما آخرین شواهد علمی را به رسمیت بشناسیم و بر اساس آن اقدام کنیم. من بسیار خوشحالم که خدمت در نیروهای مسلح اکنون برای افراد بسیار بیشتری امکان‌پذیر می‌شود. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که هنوز نگاه منفی به این بیماران در جامعه بسیار رواج دارد.

یافته‌های این پژوهش که آن را مرکز مراقبت بهداشتی ViiV  انجام داده است، نشان می‌دهد که از هر ده بزرگسال بریتانیایی، نه تن تصوری منفی نسبت به کسانی دارند که با بیماری اچ‌آی‌وی دست به گریبانند.

تقریبا سه چهارم آنها (۷۳ درصد) از این واقعیت ناآگاهند که اچ‌آی‌وی از کسی که به این بیماری مبتلاست اما تحت درمان است، در هنگام ارتباط جنسی منتقل نمی‌شود.

همچنین این پژوهش نشان داد که بیش از یک چهارم بزرگسالان بریتانیایی (۲۷ درصد) به نادرستی بر این باورند که اچ آی وی می‌تواند از طریق بوسه منتقل شود.

دکتر نکا نووکولو از مدیران ارشد این سازمان به اسکای‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه تا زمانی که از شر این انگ اجتماعی خلاص نشویم نمی‌توان از ظرفیت‌های درمان‌های واقعا فوق‌العاده‌ای که اکنون در دسترس است بهره برد. انگ اجتماعی مانعی می‌شود مردم برای آزمایش مراجعه کنند چرا که می‌ترسند که به عنوان یک بیمار اچ‌آی‌وی مثبت شناخته شوند و اگر کسی آزمایش ندهد بیماری تشخیص داده نمی‌شود و درنتیحه درمان نمی‌شود.»

بیشتر از جهان