بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به بیماری ایدز در ایران شناسایی نشده‌اند

نزدیک به ۲۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران جان خود را از دست داده‌اند

معتادان در حال دریافت سرنگ‌های یکبار مصرف. یکی از راههای شیوع ایدز استفاده معتادان از سرنگ‌های آلوده است- HENGHAMEH FAHIMI / AFP

معاون وزیربهداشت ایران می‌گوید «کمتر از ۴۰ درصد» مبتلایان به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌اند. این بدان معناست که بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به این ویروس عفونی شناسایی نشده‌اند. 

ویروس اچ‌آی‌وی که در نهایت منجر به بیماری ایدز می‌شود یکی از ترسناک‌ترین ویروس‌هایی است که تاکنون بشر با آن همزیستی کرده است. 

علیرضا رییسی معاون درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت ایران تخمین می‌زند که حدود ۶۰ هزار و ۴۳۱ فرد «مبتلا به ویروس ایدز» در کشور زندگی می‌کنند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۴۰۶ نفر یعنی کمتر از ۴۰ درصد این مبتلایان شناسایی شده‌اند. 

وزارت بهداشت در سال گذشته از ابتلای ۶۰ هزار نفر در کشور به ویروس ایدز خبر ‌داد که از این تعداد حدود ۴۰ هزار نفر شناسایی شده و حدود ۱۹ هزار نفر جان خود را از دست داده بودند. 

تفاوت مبتلا و بیمار در مورد این بیماری مهم‌ترین نکته برای بازفهم آمار اعلام شده رسمی است. 

ایدز و اچ‌آی‌وی با هم متفاوتند: مرحله آخر عفونت اچ‌آی‌وی، ایدز است. افراد مبتلا به ویروس «اچ‌آی‌وی» سال‌ها بدون علامت خواهند بود و تنها در صورت انجام آزمایش خون تخصصی ابتلای آن‌ها به ویروس مشخص می‌شود. در مرحله‌ای که سیستم ایمنی فرد مبتلا به ویروس توان خود را از دست می‌دهد، به مرحله ایدز می‌رود و نمودهای بالینی و ظاهری بیماری بروز می‌کند. به همین دلیل فرق است میان فرد آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی و بیمار مبتلا به ایدز. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش آنلاین روز جهانی ایدز عنوان کرد که تاکنون ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر «فرد بیمار یا مبتلا» به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده است و از این تعداد حدود ۱۹ هزار و ۴۶۹ مرگ به واسطه این بیماری ثبت شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته علیرضا رییسی اقدامات در زمینه ایدز در ماه‌های گذشته بازنگری شده است. بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خدمت عقب افتاده بود که با ضرب‌العجلی فوری برای اجرای این برنامه‌ها اقدام شد. 

او همچنین گفت: «ضعف کشور در شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان مشهود می‌شود. باید حدود ۵۴ هزار بیمار را شناسایی می‌کردیم ولی کل شناخت ما کمتر از این عدد است.» 

هم‌زمان مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران می‌گوید: «روند ابتلا به ایدز در ایران همچنان رو به بالاست در حالی که قاره آفریقا توانسته این بیماری را تا حدودی کنترل کند.» 

چگونگی ابتلا به اچ‌آی‌وی  

متخصصان بیماری عفونی می‌گویند بیماری ایدز در حال حاضر با دارو قابل کنترل است چیزی شبیه بیماری دیابت که فرد در صورت استفاده مداوم از دارو می‌تواند عمر طولانی و طبیعی داشته باشد. 

مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «بوسیدن و در آغوش گرفتن، حمام مشترک، استخر، عطسه، سرفه و اشک چشم و بزاق دهان باعث انتقال ویروس نمی‌شود؛ مگر این که بزاق دهان با خون آلوده همراه باشد.» 

به گفته رییس مرکز تحقیقات ایدز در ایران، از زمان ورود ویروس اچ‌آی‌وی به بدن تا زمانی که نشانه‌های بیماری آشکار شود و بتوان گفت شخص مبتلا به ایدز شده بین سه تا ۲۰ سال طول می‌کشد. در این دوره زمانی شخص آلوده به ویروس هیچ نشانه‌ای ازابتلا ندارد، اما ناقل است و می‌تواند از طریق ارتباط جنسی یا سرنگ مشترک و یا انتقال خون این ویروس را به دیگران منتقل کند. ولی از آن جا که بیماری ایدز و ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی یک انگ اجتماعی و باعث تحقیر است بسیاری از مبتلایان آن را پنهان می‌کنند.