ایران در حال گسترش مجموعه هسته ای زیر زمینی فردو

ایران خبر ساخت و سازهای جدید را به آژانس نداده است

ایران در حال گسترش یک مجموعه هسته ای زیر زمینی- Maxar Technologies via AP

ایران در میان تنش‌های آمریکا بر روی گسترش تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی کار می‌کند.

آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که در دست دارد اعلام کرد ایران برنامه ساخت‌وساز در سایت فردو را از سر گرفته است.

گسترش تأسیسات هسته‌ای در این زمان می‌تواند به تنش‌های تهران واشنگتن دامن بزند.

ایران آشکارا هیچ‌گونه ساخت‌وساز جدیدی را در فردو تائید نکرده است.

در حال حاضر هدف این عملیات ساختمانی مشخص نیست اما هرگونه فعالیت مشکوک از سوی ایران در روزهای پرالتهاب پایانی ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند عواقب وخیمی برای ایران در پی داشته باشد.

تأسیسات هسته ایران در سال‌های اخیر در چندین مورد دچار آتش‌سوزی شده‌اند یا در آن‌ها حوادثی نظیر انفجار رخ‌داده است.

مواضع سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و سپاه پاسداران در اعلام مقدار و علت خسارت‌ها یکسان نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اخیراً اعلام کرد عوامل‌ ترور فخری زاده با انفجار نطنز یکی بودند.

پس از کشته شدن محسن فخری زاده که مقامات ایران از او به‌عنوان «دانشمند هسته‌ای» نام می‌برند، زمزمه‌های اجازه ندادن به بازرسان آژانس برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای در تهران بلندتر شده است.

گزارش آسوشیتدپرس می‌تواند نقش پررنگ‌تری به مخالفان برگشت به برجام در واشنگتن بدهد.

جفری لوئیس، کارشناس مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین در موسسه مطالعات بین‌المللی میدبوری که در مورد ایران تحقیق می‌کند، گفت: «هرگونه تغییر در این سایت با دقت موردبررسی قرار می‌گیرد.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بازرسان آن در چارچوب توافق هسته‌ای در ایران هستند، دراین‌باره اظهارنظری نکرده‌اند؛ اما آژانس بین‌المللی انرژي هسته‌ای مشخصاً تا اين لحظه رسماً از ساخت‌وسازهای جدید مطلع نشده است.

ساخت‌وسازهای اخیر در سایت فردو از اواخر سپتامبر آغاز شد. تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده از Maxar Technologies نشان می‌دهد ساخت‌وساز در گوشه‌ای از شمال غربی سایت، در نزدیکی شهر قم، در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب غربی تهران انجام‌شده است.

یک تصویر ماهواره‌ای به تاریخ ۱۱ دسامبر نشان می‌دهد محل آماده‌شده برای یک ساختمان با ده‌ها ستون و مشابه سازه‌های ضد زلزله است.

سایت ساختمانی در شمال غربی تأسیسات زیرزمینی در اعماق کوه ساخته‌شده است تا از حملات احتمالی هوایی محافظت کند.

ازجمله این ساختمان‌ها، مرکز ملی فناوری خلأ ایران است. فناوری خلأ یکی از اجزای مهم سانتریفیوژهای گاز اورانیوم ایران است که اورانیوم را غنی می‌کند.

تأسیسات هسته‌ای فُردو با نام رسمی مرکز هسته‌ای شهید علی‌محمدی به‌منظور غنی‌سازی اورانیوم در مسیر آزادراه قم به تهران در نزدیک دریاچه نمک ساخته‌شده است.

تهران وجود تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو را تا افشاگری مقامات اطلاعاتی آمریکا و فرانسه، در سپتامبر ۲۰۰۹ میلادی، از چشم بازرسان آژانس پنهان نگاه داشته بود.

بیشتر از جهان