رئیس ام‌آی۶: چین، روسیه، ایران و تروریسم بین‌المللی، چهار تهدید بزرگ برای بریتانیا

«رقیبان ما پول و انرژی زیادی خرج مسلط شدن بر هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، و زیست‌شناسی تلفیقی می‌کنند»

ریچارد مور در کنار لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا - عکس از صفحه توییتر ریچارد مور

ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (ام‌ای۶)، می‌گوید چین، روسیه، ایران و تروریسم بین‌المللی چهار چالش بزرگ امنیتی در برابر ماموران اطلاعاتی بریتانیا هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس این مقام بلندپایه اطلاعاتی بریتانیا در نخستین سخنرانی عمومی‌ از زمان انتصاب به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا، در اکتبر ۲۰۲۰، گفت اولویت نخست این کشور آژانس اطلاعاتی چین است چرا که رهبری چین به‌طور فزاینده‌ای از اقدام‌های قاطع و چکشی برای پیشبرد منافعش استفاده می‌کند.

رئیس سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا، چین را «دولتی اقتدارگرا با ارزش‌هایی متفاوت از ارزش‌های ما» نامید و گفت پکن عملیات جاسوسی گسترده‌ایی را علیه بریتانیا و متحدان این کشور انجام می‌دهد و در پی انحراف افکار عمومی و تصمیم‌گیری سیاسی است. او همچنین از صادرات فناوری این کشور ابراز نگرانی کرد که می‌تواند در خدمت شبکه‌ای از کنترلگری بدون پاسخگویی در سرتاسر جهان باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مور ایران را تهدیدی مهم علیه بریتانیا خواند و گفت این کشور از گروه‌های سیاسی و نظامی همچون حزب‌الله، که به گفته او دولتی در درون دولت‌اند، برای دامن زدن به ناآرامی‌های سیاسی در کشورهای همسایه استفاده می‌کند.

ریچارد مور در اشاره به تهدیدهای غیردولتی بین‌المللی گفت که فروپاشی دولت افغانستان، که از پشتیبانی بین‌المللی برخوردار بود، و به قدرت رسیدن طالبان روحیه جهادگران بین‌المللی را تقویت کرده است. او تاکید کرد اکنون ‌که غرب افغانستان را ترک کرده‌ است، احتمالا تهدیدهای تروریستی افزایش خواهد یافت.

ریچارد مور در ادامه گفت اگر ماموران اطلاعاتی بریتانیایی می‌خواهند در مسابقه تسلیحاتی و امنیتی با دیگر کشورها و گروه‌های دشمن پیروز شوند، باید برخی از رازداری‌های سنتی خود را کنار بگذارند و از شرکت‌های فناوری کمک بگیرند.

مور که در موسسه بین‌المللی پژوهش‌های راهبردی در لندن سخن می‌گفت بر توان ویرانگر هوش مصنوعی و دیگر پیشرفت‌های پرشتاب حوزه فناوری تاکید کرد و گفت که آژانس‌های اطلاعاتی در جهانی که دگرگونی‌های فناوری ثبات آن را برهم زده‌اند باید «برای پنهان ماندن گشوده‌تر شوند».

مور گفت رقیبان ما پول و انرژی زیادی خرج تسلط بر هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و زیست‌شناسی تلفیقی می‌کنند، چرا که می‌دانند تسلط بر این فناوری‌ها اهرمی کارا بدان‌ها می‌بخشد. او در ادامه از چین به‌عنوان مثالی نام برد که اقدام به گردآوری گسترده داده‌ها کرده است تا قدرت و اطلاعات بیشتری به‌ دست آورد.

دولت بریتانیا تا سال ۱۹۹۲ وجود ام‌آی‌۶ را انکار می‌کرد. اما این سازمان به‌تدریج در سال‌های اخیر عمومی‌تر شده است و حتی برخی اسناد تاریخی قدیمی را نیز منتشر کرده است.

ریچارد مور نخستین رئیس این سازمان است که حساب توییتری دارد.