سازمان اطلاعات بریتانیا (ام‌آی سیکس) «جاسوسی سبز» هم انجام می‌دهد

جاسوسی سبز باید بخشی از کار باشد تا اطمینان یابند کشورها دارند کارهای توافق‌شده را انجام می‌دهند - Andrew Milligan / POOL / AFP

به گفته رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا (ام‌آی سیکس) این سازمان جاسوسی پایشگری کشورهای بزرگ صنعتی را آغاز کرده است تا اطمینان یابد که از تعهدات مقابله با تغییرات اقلیمی شانه خالی نمی‌کنند.

ریچارد مور معروف به «سی» در مصاحبه با رادیو تایمز گفت: «"جاسوسی سبز" باید بخشی از کارشان باشد تا اطمینان یابند کشورها دارند کارهای توافق‌شده را انجام می‌دهند و به قول خودش "از مهمترین دستور کار سیاست خارجی بین‌المللی برای کشور ما و کل سیاره زمین" تخطی نمی‌کنند.»

او گفت: «به قول معروف "کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند". در قضیه تغییرات اقلیمی همه باید به میدان بیایند و روراست باشند. بنابراین گاهی رصد می‌کنیم تا مطمئن شویم.»

«کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند» ضرب‌المثل مشهوری است که رونالد ریگان در دوران جنگ سرد همیشه در مورد رعایت تعهدات خلع‌سلاح هسته‌ای به کار می‌برد.

درست چند روز قبل از این سخنان آقای مور، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز در نشستی مجازی با حضور نمایندگان اقتصادهای بزرگ جهان از جمله بریتانیا، چین، برزیل، روسیه و هند اعلام کرده بود آمریکا هدف‌گذاری کرده است تا در سال ۲۰۳۰ میزان انتشار کربن خود را ۵۰ تا ۵۲ درصد نسبت به سال ۲۰۰۵ کاهش دهد.

چین تاکنون در این زمینه هدف‌گذاری نکرده است اما شی جین‌پینگ، رهبر چین، گفته است این کشور شاخص شدت کربن خود را که با میزان فعالیت اقتصادی پیوند دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۵ درصد نسبت به سال ۲۰۰۵ کاهش خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل همین هفته بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، هم اعلام کرد این کشور میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود در سال ۲۰۳۵ را ۷۵ درصد کمتر از سال ۱۹۹۰ خواهد کرد تا در این هدف‌گذاری «در جهان پیش‌تاز باشد» و از سایر سران جهان هم خواست بحران اقلیم را جدی بگیرند و «با دست پر و برنامه‌ها و هدف‌های بلندپروازانه» در نشست نوامبر امسال تغییرات اقلیمی سازمان ملل (کوپ ۲۶) در گلاسکو شرکت کنند.

آقای جانسون گفت: «بریتانیا ثابت کرده است می‌توان بدون کاستن از رشد اقتصادی هم انتشار گازهای گل‌خانه‌ای را کاهش دهد و معضل به صفر رساندن انتشار گازهای‌ گل‌خانه‌ای چندان فنی نیست، بلکه سیاسی است.»

او افزود: «اگر واقعا می‌خواهیم جلوی تغییر اقلیمی را بگیریم همین امسال باید کار را جدی بگیریم تا دهه ۲۰۲۰ به عنوان دهه همبستگی سران جهان برای مقابله با این معضل در اذهان جهانیان باقی بماند نه دهه ناکامی.»

© The Independent

بیشتر از جهان