در چهار استان افغانستان، بیش از صد تن اعدام یا ناپدید شده‌اند

افراد ناپدید‌شده قربانیان عملیات شبانه طالبان‌اند

طالبان همچنین برای شناسایی و بازداشت نیروهای دولت پیشین افغانستان، اعضای خانواده‌ و بستگان آن‌ها را بازجویی، تهدید و شکنجه کرده‌اند‌ـ WAKIL KOHSAR/AFP

تحقیق تازه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مورد کشتارها در افغانستان پس از تسلط طالبان بر آن کشور، نشان می‌دهد که تنها در چهار استان قندوز، هلمند، غزنی و قندهار، بیش از صد تن از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان ناپدید شده یا به قتل رسیده‌اند.

این تحقیق روز سه شنبه ۹ آذر منتشر شد. دیده‌بان حقوق بشر در این تحقیق گفت‌ که اعدام‌های شتاب‌زده و ناپدید‌ شدن‌ها با وجود اعلام عفو‌ عمومی طالبان برای کارکنان نظامی و غیر‌نظامی دولت سابق افغانستان و تاکید این گروه بر پاسخگو‌یی افرادش در‌باره نقض فرمان عفو، همچنان ادامه دارد و طالبان با عملیات‌ اطلاعاتی و دسترسی به اسناد استخدامی دولت پیشین افغانستان‌، اهداف جدیدش برای شناسایی و اعدام کارکنان نهادهای امنیتی دولت پیشین افغانستان دنبال می‌کند.

در این تحقیق، به قتل بازمحمد، کارمند پیشین امنیت ملی افغانستان، به‌عنوان یکی از این موارد اشاره ‌شده است. بر اساس این تحقیق، طالبان، بازمحمد را روز ۳۰ سپتامبر در خانه‌اش در قندهار بازداشت و خانواده‌اش بعدا جسد او را پیدا کردند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت‌: «روند جاری و تداوم اعدام‌ها باعث ترس و ارعاب کارکنان دولت پیشین و همچنین کسانی شده است که فکر می‌کردند با به‌ قدرت رسیدن طالبان، جنگ و خشونت ناشی از جنگ در کشور تمام می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق درباره اجرای فرمان و دریافت نامه از طالبان آمده است که بسیاری از نیروهای امنیتی دولت پیشین هنگام تحویل اسلحه و دریافت نامه از طالبان بازجویی شده‌اند و تعدادی از این افراد پس از بازجویی، بازداشت و اعدام شده‌اند. به همین دلیل، بسیاری از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان نمی‌توانند برای دریافت نامه به افراد این گروه مراجعه کنند.

طالبان همچنین در جریان تلاش برای بازداشت فرماندهان و افراد شناخته‌شده نیروهای دولت پیشین افغانستان، اعضای خانواده‌ و بستگان آن‌ها را بازجویی، تهدید و شکنجه کرده‌اند و در مواردی، دستگیری فرماندهان و افراد سرشناس نظامی به اعدام آنان منجر شده است.

از سوی دیگر، این تحقیق به عملیات شبانه‌ طالبان که بیشتر به‌منظور بازداشت مخالفان این گروه انجام می‌شود نیز اشاره‌ کرده است. در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «عملیات شبانه طالبان بسیار وحشتناک است. این عملیات به‌ بهانه خلع سلاح نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان اجرا می‌شود. کسانی که ناپدید می‌شوند، معمولا قربانی‎‌ همین عملیات شبانه می‌شوند. خانواده‌های قربانیان نمی‌توانند گزارش دهند و یا جزئیاتی به دست آورند. آن‌ها حتی نمی‌توانند بپرسند که افراد ناپدیدشده به کجا منتقل‌ شده‌اند.»

این گزارش با استناد به ۶۷ مصاحبه، شامل ۴۰ مصاحبه حضوری در استان‌های غزنی، هلمند، قندوز و قندهار تهیه‌ شده‌ است و در آن تاکید شده است که طالبان، بدون توجه به ارزش‌های حقوق بشری و وعده‌هایی که به مردم افغانستان داده است، به کشتار نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان و خانواده‌های آنان اقدام کرده است.

یک مقام طالبان به دیده‌بان حقوق بشر گفته است افرادی را که این گروه در سه ماه گذشته بازداشت کرده‌اند، به‌دلیل سوابق کاریشان نبوده‌، بلکه به‌‌دلیل جرایم جدیدی بوده است که این افراد مرتکب شده‌اند. این مقام طالبان یکی از دلایل بازداشت این افراد را توطئه علیه طالبان و تماس با «افراد بدنامی که از کشور فرار کرده‌اند» ذکر کرده است.