نمایندگان اصفهان در مجلس: وقت نداشتیم اعتراض‌ها را پیگیری کنیم

هم‌زمان با انتشار تصاویر کشاورزان معترض و خون‌آلود، نماینده اصفهان درباره صحنه‌های رقص در یک فیلم سینمایی تذکر داد

صادق طباطبایی‌نژاد، نماینده اردستان از توابع استان اصفهان می‌گوید اطلاعات اعتراض‌ها را «جسته و گریخته» از رسانه‌ها شنیده است-ایرنا

در جریان اعتراض‌های کشاورزان و مردم اصفهان به بحران آب در این استان، دست‌کم ۲۱۴ نفر بازداشت شدند که بنابر اعلام سازمان‌های حقوق بشری، ۱۳ نفر آنان کودک‌اند. همچنین تعدادی زیادی از معترضان به دلیل شلیک مستقیم گلوله، پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب‌وشتم مجروح شدند که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است. با این حال، نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی که بر اساس وظیفه باید پیگیر حقوق و مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود باشند، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که به دلیل «مشغله زیاد» نتوانسته‌اند این موضوع را پیگیری کنند و برای سفر به اصفهان برنامه‌ای ندارند.

یکی از این افراد صادق طباطبایی‌نژاد، نماینده اردستان از توابع استان اصفهان است که می‌گوید اطلاعات اعتراض‌های اصفهان را «جسته و گریخته» از رسانه‌ها شنیده است. با وجود اینکه اعتراض‌ها و تحصن کشاورزان از آخرین روزهای آبان آغاز شده بود، طباطبایی‌نژاد که هفته گذشته نیز برای پیگیری حقوق آنان به اصفهان نرفت، همچنان در تهران است و تصمیم هم ندارد به حوزه انتخابیه خود سری بزند. او به پایگاه خبری رویداد ۲۴ گفت: «وقت بازدید از حوزه انتخابیه نیست و باید در مجلس باشم.»

نماینده اردستان در پاسخ به این سوال که آیا نیازی نیست به عنوان یکی از نمایندگان استان در جریان اعتراض‌های مردمی باشد و به حوزه انتخابیه خود سر بزند، گفت: «نه احتیاجی نیست به اصفهان بروم؛ اگر نیاز باشد خودشان به ما می‌گویند. مسئله خاصی هم در خصوص اصفهان مطرح نشده و ظاهرا در حد همین مسائلی است که رسانه‌ها اعلام کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طباطبایی‌نژاد در حالی ادعا می‌کند در اصفهان «مسئله خاصی» مطرح نشده است که عکس‌ها و ویدیو‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تعداد زیادی از کشاورزان اصفهانی که اغلب هم مسن‌اند، در پی شلیک گلوله نیروهای امنیتی از ناحیه سر و صورت آسیب‌ دیده‌‌اند. با این حال این نماینده مجلس مدعی است که معترضان به دنبال «ایجاد التهاب» بوده‌اند و «زمینه سوء‌استفاده» را ایجاد کردند.

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان، نیز هم‌زمان با شروع اعتراض‌ها در حوزه انتخابیه خود نبود. او در گفت‌وگوی اخیر خود با بیان اینکه در حال حاضر در قم به سر می‌برد، گفت که از آخرین جزئیات اعتراض کشاورزان و شهروندان اصفهانی بی‌اطلاع است. بانکی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع اعتراض‌های اصفهان را غیرمستقیم پیگیری کرده یا نه گفت که فشردگی جلسات در قم مانع از آن شده است که موضوع را پیگیری کند.

مهدی طغیانی، دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نیز به خبرگزاری ایلنا گفته که فرصت نداشته است در جمع کشاورزان شرکت کند. او نیز موضوع اعتراض‌های اصفهان را «اضطراری» ندانست.

حسن میرزایی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس از حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه، هم  پیش‌تر، وقتی کشاورزان اصفهانی برای پیگیری مطالبات خود به دفتر او مراجعه کرده‌ بودند، به آنان گفته بود که مشکل بی‌آبی در اصفهان به دلیل این است که مردم دعا و نماز باران نمی‌خوانند.

محمدتقی نقدعلی، نماینده‌ خمینی‌شهر، نیز نه تنها به اعتراض‌های مردم اصفهان واکنشی نشان نداده بلکه هم‌زمان با انتشار تصاویر معترضان خون‌آلود اصفهانی در رسانه‌های اجتماعی، ترجیح داده است که در صحن علنی مجلس درباره صحنه‌های رقص در یک فیلم سینمایی صحبت کند. او در واکنش به اکران فیلم «شهر گربه‌ها» که سیدجواد هاشمی آن را کارگردانی کرده، در تذکری از وزیر ارشاد خواسته است که نمایش این فیلم متوقف شود.

علاوه بر نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی که اعتراض‌های مردمی را به «دشمنان» نسبت دادند و در برابر مطالبات مردم سکوت کردند، رفتار مقام‌های استانی در مواجهه با معترضان نیز بی‌شباهت به رفتار نمایندگان مجلس نبوده است. در یکی از آخرین واکنش‌ها، محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان، مدعی شده که نارضایتی در شهرها و روستاها به دلیل بی‌توجهی دولت قبل بوده است.

در حالی‌ که مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی‌ هماهنگ می‌کوشند اعتراض‌های مردم و کشاورزان در اصفهان را نادیده‌ بگیرند یا کوچک‌ بشمارند، بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصویر خود با «نماد چشم مجروح» همراهی و همدردی خود را با معترضان اصفهانی اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در پی استفاده گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی از تفنگ ساچمه‌ای برای سرکوب اعتراض‌ کشاورزان اصفهانی و شهروندان حامی آنان و پخش تصاویری از چشمان آسیب‌دیده این معترضان، شماری از شهروندان در رسانه‌های اجتماعی به حمایت از آنان برخاستند. آنان با انتشار تصاویری از خود در حالی‌ که یک چشمشان را بسته بودند، به خشونت نیروهای امنیتی در سرکوب معترضان و استفاده از سلاح‌هایی چون تفنگ ساچمه‌ای که آسیب جبران‌ناپذیری به چشم می‌زند، اعتراض و با معترضان مجروح اعلام همبستگی کردند.

تجمع کشاورزان اصفهانی در اعتراض به بی‌آبی از نیمه دوم آبان آغاز شد. آنان با برپایی چادرهایی در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود چند شب تحصن کردند تا اینکه شامگاه چهارشنبه، ۳ آذر، نیروهای امنیتی چادرهای آنان را آتش زدند و برخی را نیز دستگیر کردند. این موضوع اعتراض‌های مردمی در اصفهان را به دنبال داشت و صبح روز جمعه، ۵ آذر، معترضان بر بسترخشک زاینده‌رود در محدوده پل خواجو تجمع کردند که با خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شد و بسیاری از معترضان مجروح یا بازداشت شدند.