تاکید کشورهای عضو اکو بر حمایت از مردم افغانستان

نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) بدون حضور نماینده افغانستان برگزار شد

 امسال به دلیل نبود دولت مشروع در افغانستان، پانزدهمین نشست اعضای سازمان اکو بدون حضور نماینده رسمی افغانستان برگزار شد-عکس از ایرنا

پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، روز یکشنبه هفتم آذر، در نبود نماینده افغانستان برگزار شد، اما رهبران شماری از کشورهای آسیایی که در آن حضور داشتند، وضعیت موجود را در افغانستان نگران‌کننده خواندند و بر ادامه کمک‌های خود به مردم آن کشور تاکید کردند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت که مردم افغانستان در وضعیت کنونی به شدت به غذا، سوخت، و کمک‌های مالی نیاز دارند که باید رسیدگی شود.

رئیسی از مسدود شدن پول‌های افغانستان از سوی آمریکا نیز انتقاد کرد و افزود که با رسیدن فصل سرما، مردم افغانستان بیش از همیشه به کمک‌های معیشتی اولیه نیاز دارند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز با اشاره به پیامدهای بد فروپاشی نظام اقتصادی افغانستان، هشدار داد که بحران اقتصادی در آن کشور باعث مهاجرت گسترده می‌شود و بی‌تردید بر تمام منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان نیز در سخنرانی خود در آن نشست، وضعیت افغانستان را نگران‌کننده خواند و گفت که کشورهای منطقه باید برای کمک به بازسازی اقتصاد و و به‌ویژه تقویت سیستم‌های مراقبت بهداشتی و آموزشی افغانستان،  به ارسال کمک‌های فوری بشردوستانه اقدام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علوی با تاکید بر کمک‌های فوری بشردوستانه به افغان‌های نیازمند، «افغانستان باثبات» را به نفع کشورهای منطقه خواند و افزود که استقرار ثبات در افغانستان، می‌تواند آغازگر پروژه‌های بزرگ اقتصادی در آن کشور باشد.

قربان‌قلی‌بردی محمدُف، رئیس جمهوری ترکمنستان که میزبان این نشست نیز بود، ضمن تایید سخنان رئیس جمهوری پاکستان در زمینه آغاز دوباره پروژه‌های متوقف‌شده در افغانستان، افزود که این پروژه‌ها چشم‌انداز همکاری‌های گسترده‌تر و کمک به جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهند بود و تداوم آن‌ها به شدت به نفع افغانستان و همسایگان آن است. 

سازمان اکو در سال ۱۹۵۷ میلادی از سوی ایران، ترکیه، و پاکستان بنیان‌گذاری شد و در سال ۱۹۹۲ افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، و ازبکستان به آن پیوستند. 

افغانستان پس از پیوستن به سازمان اکو، همه‌ساله در نشست‌های آن شرکت می‌کرد، اما امسال به دلیل نبود  دولت مشروع در این کشور، پانزدهمین نشست اعضای این سازمان بدون حضور نماینده رسمی افغانستان برگزار شد.

بیشتر از جهان