وزارت آموزش و پرورش ایران، «قرارگاه جهادی» راه‌ می‌اندازد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین: برای تربیت هشت میلیون جوان انقلابی برنامه‌ریزی شده است

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی، پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که در وزارت آموزش و پرورش، «قرارگاه جهادی» راه‌اندازی می‌شود. او مدعی شد که اجرای این طرح با «تدابیر ویژه برای مناطق محروم» و با هدف «برچیده‌ شدن بساط تبعیض» اجرا می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش جدید جمهوری اسلامی ایران که مدرک کارشناسی رشته برنامه‌ریزی و امور تربیتی دارد، در سوابق کاری خود برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش، مواردی چون «دبیری ستاد اقامه نماز»، «متخصص گردشگری کودک»، «مسئول خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی»، «مربی پرورشی مدارس استان ایلام» و «عضو مؤسس هیئت رزمندگان استان ایلام» را ذکر کرده بود.

اگرچه در کارنامه کاری وزیر آموزش و پرورش جدید از تجربه مدیریتی و اجرایی در حوزه آموزش و پرورش خبری نیست، سابقه حضور او در هیئت ‌رزمندگان نشان می‌دهد که ابراهیم رئیسی مدیریت مهم‌ترین نهاد آموزشی ایران را به یک فرد منتسب به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سپرده است؛ به خصوص اینکه وزیر جدید تنها ساعاتی پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، از راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در وزارت آموزش و پرورش خبر داده است.

اگرچه او درباره اینکه این قرارگاه‌‌ها در برچیده شدن فقر دقیقا چه نقشی خواهند داشت، توضیحی نداده، غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، بارها در سخنرانی‌های خود به صراحت اعلام کرده است که این سازمان با دستور علی خامنه‌ای برای «تربیت هشت میلیون جوان انقلابی» برنامه‌ریزی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشت میلیون جوانی که رئیس سازمان بسیج مستضعفین از آنان سخن می‌گوید، نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله در ایران‌اند که درصد زیادی از آنان در حال حاضر در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای آموزش این افراد همسو با سیاست‌های خود برنامه‌ریزی کرده‌ است؛ برنامه‌ای که حالا با حضور یوسف نوری در مسند وزارت آموزش و پرورش به مرحله اجرا نزدیک‌تر می‌شود.

نوری در سخنان خود در مجلس شورای اسلامی، به صراحت اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش را از افرادی که از اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ در ایران دفاع می‌کردند، پاکسازی می‌کند. او همچنین گفت: «آموزش و پرورش ما می‌تواند و باید دانش‌آموزانی با الگوی شهید سلیمانی در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، زیستی و هنری تربیت کند. شهدای علمی ما مثل احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد و دیگر شهدای هسته‌ای تربیت‌یافته مکتب شهید سلیمانی‌اند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود، به اهداف آموزش و پرورش برای «تربیت نسل ولایت‌مدار» اعتراف کرد و گفت: «اگر توانستیم دانش‌آموزی ولایی تربیت کنیم که حریت و آزادی‌خواهی را با دفاع از حق و حقیقت همراه کند، به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی نزدیک شده‌ایم.»

حدود ۱۰ سال پیش، وقتی «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش، گفت که این سند مطالبه رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده و محور اصلی آن «ولایت‌مداری» است.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، نیز گفته بود که هدف این وزارتخانه «تربیت سربازان تمدن نوین اسلامی» است. مجموع گفته‌های وزرای سابق و وزیر جدید نشان می‌دهد که آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران اینک نهادی سیاسی و ایدئولوژیک‌محور است که نقشه‌راه آن در سطوح بالای حکومت و زیر نظر علی خامنه‌ای ترسیم می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در حالی از کودکان برای منافع سیاسی خود بهره‌برداری می‌کند که پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک دولت‌ها را متعهد کرده است از هرگونه بهره‌برداری سیاسی و نظامی از کودکان بپرهیزند.