زن کرد ۲۴ ساله، نخستین قربانی شناسایی‌شده غرق قایق پناهجویان

مریم قصد داشت به بریتانیا نزد نامزدش برود

دانشجوی کرد ۲۴ ساله‌ای از شمال عراق به اسم مریم نور‌ی حمدامین، با نام مستعار باران، بود‌ـ عکس از فیسبوک

زن جوانی که در پی پیوستن به نامزدش در بریتانیا بود، نخستین قربانی شناسایی‌شده غرق قایق [پناهجویان] در کانال مانش است.

او دانشجوی کرد ۲۴ ساله‌ای از شمال عراق به اسم مریم نور‌ی حمدامین، با نام مستعار باران، بود.

یکی از بستگانش، کرمانج عزت درگالی، هویت او را در مصاحبه با بی‌بی‌سی و تایمز تایید کرد.

او به یادبود مریم عکسی در فیس‌بوک منتشر کرد که گویا عکس مراسم نامزدی او است و در شعری او را «فرشته زیبا» و «مهربان» نامیده است.

بی‌بی‌سی هم عکسی از مریم در آلمان و قبل از سفر به فرانسه در اوایل نوامبر منتشر کرده است.

نامزد او، که نامش ذکر نشده است، گفت خبر نداشته است که با یکی از زنان فامیل راهی بریتانیا شده و گویا قصد داشته است با آمدن به بریتانیا او را غافلگیر کند. او گفت وقتی باد قایقی که مریم و ده‌‌ها نفر دیگر سوار آن بودند شروع کرد به خالی شدن، مریم برای او پیام فرستاد.

مریم یکی از دست‌کم ۲۷ نفری بود که چهارشنبه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) در اثر واژگونی قایق بادی کوچک جان باختند. دست‌کم ۱۷ مرد، ۶ زن و ۳ کودک جان باختند و فقط دو نفر نجات یافتند.

نامزد مریم در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت مریم سعی داشت او را مطمئن کند که نجات خواهند یافت، اما بعد به گفته او، قایق به «وسط دریا» رسید و سیگنال جی‌پی‌اس که او برای ردیابی مریم از آن استفاده می‌کرد قطع شد.

او گفت وقتی شنید قایقی در کانال مانش واژگون شده است با قاچاقچی‌ها تماس گرفت، اما آن‌ها گفتند به هیچ‌کدام از سرنشینان آن قایق بادی دسترسی ندارند.

نامزد مریم گفت دو نفر از همراهان مریم خبر مرگ او را به خانواده‌‌اش دادند و آن‌ها منتظرند تا جنازه را با هواپیما به کردستان بازگردانند. او گفت: «حالم خیلی بد است.»

کرمانج، از بستگان مریم، که در مطلبی در فیس‌بوک نوشته بود مریم دخترخاله‌اش است، اکنون آن مطلب را حذف کرده است. او در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «پدر و مادرش از پا درآمده‌اند. وضعیت وحشتناکی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«او زنی در اوج جوانی بود. مصیبت بزرگی است و کل خانواده شوکه شده‌اند.»

او افزود: «درک می‌کنم که چرا مردم می‌خواهند برای زندگی بهتر از کشور خارج شوند، اما این راه درستی نیست. پایان این راه مرگ است.»

کرمانج ابراز امیدواری کرد که دولت بریتانیا و فرانسه «بهتر پذیرای ما باشند».

در اردوگاه پناهجویان گرند-سینت در کاله نیز سنگر احمد ۳۳ ساله در مصاحبه با این رسانه گفت دو دوست او بعد از آنکه تماس گرفتند و گفتند از سفر با قایق بادی می‌ترسند، دیگر به پیام‌های او پاسخ نداده‌اند.

شاکر‌ علی ۲۵ ساله و هارم پیروت ۲۳ ساله اهل عراق به آقای احمد گفته بودند قاچاقچیان مسلح به‌زور آن‌ها را سوار قایقی «سست و پر از مسافر» کرده‌اند. آقای احمد گفت: «شنیده‌ بودم که اگر مسافر در آخرین لحظه از رفتن  پشیمان شود، قاچاقچیان با تهدید اسلحه او را سوار قایق می‌کنند. آدم‌های بی‌رحمی‌اند.»

او نگران است که مبادا دوستانش سرنشین همان قایق بادی بوده‌اند و مرده باشند، اما هنوز اکثر قربانیان شناسایی نشده‌اند و او باید منتظر بماند تا نگرانی‌اش تایید یا برطرف شود.

چهار پسر نوجوان‌ــ ریاض محمد ۱۲ ساله، یکی از بستگانش، شیرمحمد ۱۷ ساله، و دو پسر دیگر پولوان ۱۶ ساله و شینای ۱۵ ساله‌ــ نیز ازجمله کسانی بودند که همان روز واژگونی قایق بادی در پی عبور از کانال مانش بودند.

دوستان این افراد نتوانسته‌اند با آن‌ها تماس بگیرند و نگران‌اند که در دریا جان باخته باشند.

مقام‌های فرانسه در ارتباط با حادثه غرق پناهجویان پنج فرد مظنون به قاچاق انسان را دستگیر کرده‌اند.

در پی این حادثه مرگبار غم‌انگیز روابط بریتانیا و فرانسه وخیم‌تر شده است.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد دعوت از پیریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، برای شرکت در نشست روز یکشنبه ۲۷ نوامبر (۷ آذر) وزرای کشورهای کلیدی اروپا در کاله به‌منظور بحث درباره این بحران را پس می‌گیرد.

درخواست علنی بوریس جانسون مبنی بر اینکه فرانسه افرادی را که از کانال مانش عبور کرده‌اند پس بگیرد با واکنش خشمگین سخنگوی دولت امانوئل مکرون مواجه شد.

یک سخنگوی دولت فرانسه او را به «دوپهلو حرف زدن‌» متهم کرد و نامه  او را که حاوی پنج پیشنهاد است «به‌کلی ناسازگار» با مذاکرات رهبران دو کشور در روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) خواند.

آقای مکرون گفت تصمیم آقای جانسون به انتشار نامه‌اش در توییتر نشان می‌دهد که او «جدی نبوده» است.

آقای مکرون در نشستی خبری گفت: «ما با توییت و نامه‌های علنی، چنین مسائلی را به رهبران اطلاع نمی‌دهیم. قرار نیست افشاگری کنیم.»

گرانت شپس، وزیر ترابری بریتانیا، تاکید کرده است که پیشنهادهای آقای جانسون از سر «حسن نیت» است و درخواست کرد فرانسه در تصمیم پس گرفتن دعوت از خانم پاتل تجدیدنظر کند.

دولت بریتانیا سعی دارد با تاکید بر اینکه نامه مذکور بر اساس «روحیه همکاری و مشارکت» نوشته‌ شده است، از اختلاف و مناقشه بکاهد.

© The Independent

بیشتر از جهان