اختلال در سیستم پرداخت الکترونیکی جایگاه‌های سوخت

در آبان‌ماه حمله سایبری همه جایگاه‌های سوخت سراسر ایران را از کار انداخت

مقامات تهران پیش‌تر تایید کرده بودند که حمله‌های سایبری علیه جایگاه‌های سوخت قبلا هم سابقه داشته اما «چون شب بوده، کسی متوجه نشده است.» عکس از خبرگزاری صدا و سیما

روز پنج‌شنبه چهارم آذر، یک ماه پس از حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران بار دیگر در سیستم سوخت‌رسانی اختلال ایجاد شد. این بار در سیستم پرداخت الکترونیکی جایگاه‌های سوخت مشکلاتی به وجود آمد به‌طوری‌که مشتریان نمی‌توانستند از طریق کارت‌های بانکی خود وجه بنزین را پرداخت کنند. مقامات جمهوری اسلامی در جریان حمله سایبری آبان‌ماه به جایگاه‌های سوخت تایید کرده بودند که حمله‌هایی از این دست قبلا هم اتفاق افتاده بود اما به دلیل اینکه «شب بود» کسی متوجه نشد. اختلال اخیر هم ظهر پنجشنبه اتفاق افتاد و به نظر می‌رسد که به همین دلیل درباره آن اطلاع‌رسانی شده است.
ویس کرمی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی، شامگاه پنج‌شنبه در تلویزیون دولتی ایران حاضر شد و گفت که مدت اختلال ایجاد شده نزدیک به ۴۰ دقیقه و از ساعت ۱۴ روز پنج‌شنبه بوده است و در این مدت پرداخت الکترونیکی در جایگاه‌های عرضه سوخت امکان‌پذیر نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


او همچنین اعلام کرد که مشکل ایجاد شده نرم‌افزاری بوده است و ربطی به سامانه هوشمند سوخت ندارد. با این حال اذعان کرد که به دلیل سیستم سراسری در اکثر جایگاه‌ها پرداخت الکترونیکی با مشکل مواجه شد. در عین حال نیز هرگونه ازدحام در جایگاه‌ها را تکذیب کرد و گفت: «در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه پرداخت سوخت از این طریق نداریم.»
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و انتقاد کاربران نشان می‌دهد که برخلاف ادعای این مقام شرکت پخش فراورده‌های نفتی، در بسیاری از جایگاه‌ها مردم به دلیل به همراه نداشتن پول نقد برای مدت‌طولانی معطل شده‌اند. ضمن اینکه در خبری دیگر اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور، زمان اختلال در پرداخت الکترونیکی جایگاه‌ها را دو ساعت اعلام کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت که اختلال در برخی جایگاه‌ها نیز از شب قبل آغاز شده است. او همچنین از مردم خواست که برای احتیاط در ساعت‌های آینده پول نقد به همراه داشته باشند.
یک ماه پیش هم‌زمان با چهار آبان سال جاری نیز به دنبال حمله سایبری به سیستم هوشمند سوخت، عرضه سوخت با کارت‌ دچار اختلال و وقفه شد. جواد اوجی، وزیر نفت یک‌ روز پس از این ماجرا وعده داد تا ظهر روز پنجم آبان همه جایگاه‌های سوخت به مدار بازمی‌گردند اما بازگشت برخی از آن‌ها به مدار تا یک هفته طول کشید.
جمهوری اسلامی ایران، پس از حمله سایبری به سیستم سوخت‌رسانی در ماه آبان نیز در ابتدا مدعی شد که مشکل ایجاد شده نرم‌افزاری بوده است اما بعد از این ادعا مقام‌های حکومتی حمله سایبری را تایید کردند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با تایید این خبر در پیامی مدعی شد: «اقدام هماهنگ و به‌موقع دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و رسانه‌ها، دشمن را در هدفش یعنی به آشوب کشیدن ‎ایران ناکام گذاشت.»