رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران: حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها کار آمریکا و اسرائیل بود

«بررسی‌ها از نظر اطلاعات فنی هنوز ادامه دارد و به‌صورت قطعی نمی‌توانیم در باره منشاء حمله اظهار نظر کنیم»

به گفته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، «تحلیل‌های اطلاعاتی» و شباهت حمله سایبری اخیر به سامانه توزیع سوخت با «حمله‌های سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی»، نشان می‌دهد که این حمله «به‌طور قطع» کار آمریکا و اسرائیل بوده است. 

در ایران صبح روز سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه، به‌دنبال آنچه که ابتدا «اختلال» در سامانه هوشمند توزیع سوخت خوانده شد، تمامی چهارهزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت و پمپ‌بنزین سراسر کشور از کار افتاد و توزیع سوخت در آ‌ن‌ها غیرممکن شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در ساعت‌های بعد، حمله سایبری به سامانه سوخت را تایید کردند؛ ازجمله ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، سه‌شنبه‌شب اختلال مربوطه را ناشی از یک «حمله سایبری» دانست که به گفته او، «احتمالا توسط یک کشور خارجی انجام شده است».  

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران شنبه‌شب، هشتم آبان‌ماه، در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی، از بررسی حمله سایبری اخیر به سامانه توزیع سوخت را در دو حوزه «اطلاعات فنی» و «تحلیل‌های اطلاعاتی» خبر داد و اعلام کرد که براساس «تحلیل‌های اطلاعاتی» این حمله از طرف یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام شده است. او البته درمورد کشور خارجی سومی که معتقد است در حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها نقش داشته، هیچ توضیح بیشتری نداد.

به گفته‌ جلالی، اما بررسی‌ها از نظر «اطلاعات فنی» هنوز ادامه دارد و «به‌صورت قطعی نمی‌توانیم در باره منشاء حمله اظهار نظر کنیم و البته بخشی از بررسی‌ها به نتیجه رسیده است».   

او در بخش دیگری از سخنان خود نیز حمله اخیر را شبیه به «حمله‌های سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی» دانست و افزود که از نظر سازمان پدافند غیرعامل ایران، این حمله «به‌طور قطع» به‌وسیله آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام شده است.

حمله‌ سایبری به سامانه هماهنگ‌کننده حرکت کشتی‌ها و کامیون‌ها در بندر رجایی‌شهر در استان هرمزگان ایران، روز ۲۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰، موجب اخلال شدید در فعالیت‌های این بندر و حمل‌ونقل بار در آن شد. درپی حمله سایبری در روز ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰ به سامانه کامپیوتری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز به هرج‌و‌مرجی بی‌سابقه‌ در ایستگاه‌های قطار سراسر ایران منجر شد. در زمان آن جمله، روی تابلوی اعلان اطلاعات حرکت قطارها، این پیام دیده می‌شد: «تاخیر زیاد به دلیل حملات سایبری». در این پیام، شماره تلفن ۶۴۴۱۱ برای اطلاعات بیشتر در اختیار مسافران قرار گرفته بود که به دفتر رهبر جمهوری اسلامی تعلق دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر منتشرشده نشان می‌داد که در حمله‌ روز سه‌شنبه به سامانه توزیع سوخت نیز بر روی نمایشگر دیجیتال برخی پمپ‌های بنزین جمله «سیستم دستکاری شده» و بر روی بعضی دیگر عبارت «حمله سایبری ۶۴۴۱۱»  نمایش داده شده بود. هم‌زمان بر تعدادی از تابلوهای دیجیتال نصب‌شده‌ در بزرگراه‌های تهران و برخی شهرهای دیگر ایران مانند اصفهان، عبارت‌هایی اعتراضی مرتبط با بنزین، ازجمله «بنزین مجانی در پمپ‌ بنزین جماران» و «خامنه‌ای! بنزین ما کو؟» به نمایش درآمد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران در این برنامه تلویزیونی، «حمله سایبری به تابلوهای تبلیغاتی» را مرتبط با حمله به سیستم توزیع سوخت دانست و افزود: «البته از نظر اتصال فنی مساله در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده‌ایم.»

جلالی همچنین حمله به سامانه سوخت را حمله‌ای سایبری در بخش «میان‌افزار» و یک حمله «بسیار پیچیده» دانست که «پاکسازی آن دشوار است» و افزود ممکن است «عوامل داخلی» نیز در این حمله دخالت داشته باشند» که دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی موضوع‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران همچنین اعلام کرد که آن سازمان در طول سال گذشته و امسال، سامانه توزیع سوخت را دوبار آزمایش کرده است که «هربار سه نقطه ضعف پیدا شد». او یکی از این نقطه‌ضعف‌ها را «به‌روز نبودن سامانه‌ها و قدیمی بودن آن‌ها» عنوان کرد و با اشاره به اطلاع‌رسانی مکتوب مسئله به سازمان‌های مسئول، اعلام کرد که «اما اصلاحی انجام نشد».

او پیش‌تر هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده بود: «در خیلی از حوزه‌ها دشمن تلاش داشت اقدام کند ولی موفق نشد؛ اما بعضی از دستگاه‌ها، از جمله سامانه سوخت، جزو رده‌هایی بودند که به هشدارهای ما توجه نکردند و از همان جایی که آسیب پذیری کشف شده بود، از همانجا آسیب دیدیم.»

جلالی در سخنان خود، «حضور هوشمندانه و تغییر روند صداوسیما در پرداختن به مسئله»، «سرعت عمل گروه‌های فنی و بازگشت سریع جایگاه‌های توزیع سوخت به خدمت‌رسانی» و «برخورد آگاهانه مردم» را عواملی دانست که «توطئه دشمنان در ایجاد اغتشاش و تجمع مردم» را خنثی کرده است و گفت: «در این حمله سایبری یک گل خوردیم، اما بازی را نباختیم.»

پس از انتشار خبر حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت و صف‌های طولانی مردم در پمپ‌بنزین‌ها، گزارش‌هایی از حضور نیروهای امنیتی و انتظامی در سطح شهرهای مختلف منتشر شد. هم‌زمانی این حمله با دومین سالگرد اعتراض‌های مردمی سال ۹۸ به افزایش قیمت بنزین و سرکوب خونین آن‌ها، باعث نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی از احتمال اعتراض‌ شهروندان شده است؛ ازجمله، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، اختلال در شبکه سوخت را آغاز «برنامه‌ریزی‌های دشمن برای آبان‌ماه» خواند.