گمانه‌زنی‌ها در مورد بازده بالاتر اتریوم نسبت به بیت‌کوین

در یک سال گذشته، اتریوم بیش از ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است

۵۲ درصد از سرمایه‌گذاران قصد دارند در هفته‌های باقی‌مانده سال ۲۰۲۱ روی اتریوم سرمایه‌گذاری کنند‌ـ INA FASSBENDER/AFP

بر اساس اعلام جی‌پی مورگان چیس، غول بانکی ایالات متحده آمریکا، اتریوم نسبت به بیت‌کوین می‌تواند برای سرمایه‌گذاران شرط‌بندی بهتری باشد.

در مقایسه با رشد ۹۶ درصدی ارزش بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱، دومین ارز دیجیتال با‌ارزش جهان در همین سال بیش از ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، و ارزش بازار اتریوم‌ اینک به تقریبا نصف ارزش بازار بیت‌کوین‌ رسیده است. [منظور از ارزش بازار مجموع ارزش همه رمزارز‌های موجود در بازار است]

در یادداشت تحقیقی اخیر جی‌پی‌مورگان ادعا می‌شود یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران به اتریوم (اتر) بیشتر از بیت‌کوین اعتماد می‌کنند، کارایی است که فناوری زیربنایی‌‌اش ارائه می‌دهد. 

اتریوم تاکنون نقشی پیشرو در صنعت نوظهور دارایی نامتمرکز (DeFi) ایفا کرده است و همچنین بستری برای رمزکلیدهای یکتا یا ان‌اف‌تی (NFT) بوده است.

در عوض، بیت‌کوین بیشتر همچون ارزی روزمره، به‌عنوان مثال در السالوادور، یا همچون ذخیره‌ای با ارزش مشابه طلا عمل می‌کند.

در گزارش جی‌پی مورگان آمده است: «همان‌طور که افزایش بازده واقعی [تورم‌دررفته] اوراق قرضه فشار نزولی بر طلای سنتی وارد می‌کند، افزایش بازده اوراق قرضه و عادی‌سازی نهایی سیاست‌های پولی بر بیت‌کوین که حکم طلای دیجیتال را دارد، فشار نزولی وارد می‌کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«با توجه به اینکه اتریوم ارزش خود را از برنامه‌های کاربردی‌اش گرفته است، از دارایی نامتمرکز و بازی گرفته تا رمزکلیدهای یکتا و استیبل‌کوین‌ها [رمز‌ارزهایی که ارزش‌ آن‌ها به ارزش رمزارز دیگر یا پول کاغذی گره خورده است] به نظر می‌رسد نسبت به بیت‌کوین کمتر مستعد بازدهی واقعی بالاتر باشد.»

بر اساس نظرسنجی اخیر که وب‌سایت uk.investing.com انجام داده است، ۵۲ درصد از سرمایه‌گذاران قصد دارند در هفته‌های باقی‌مانده سال ۲۰۲۱ روی اتریوم سرمایه‌گذاری کنند، در حالی که ۴۸ درصد قصد خرید بیت‌کوین دارند.

جسی کوئن، تحلیلگر ارشد وب‌سایت uk.investing.com، می‌گوید: «بسیاری از سرمایه‌گذاران رمزارز به لطف مشارکت فزاینده اتریوم در پروژه‌های دارایی نامتمرکز و رمزکلیدهای یکتا، در یک سال گذشته تمایل بیشتری به خرید اتریوم داشته‌اند.»

«با توجه به اینکه بهای اتریوم هنوز کمتر از ۵۰۰۰ دلار است، بسیاری انتظار دارند که قیمت آن در سال ۲۰۲۲ دو برابر شود. با این حال، باید اشاره کرد که بیت‌کوین نیز هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت نشان نمی‌دهد، زیرا احتمالا در سال پیش رو، پذیرش عمومی آن شتاب بیشتری خواهد گرفت.»

ماه گذشته، ارزش اتریوم برای اولین بار از ارزش جی‌پی‌ مورگان چیس پیشی گرفت. در حال حاضر، اتریوم پانزدهمین دارایی ارزشمند جهان با ارزش بازار بیش از نیم تریلیون دلار است که ۱۰ میلیارد دلار بیشتر از مجموع ارزش جی‌پی‌ مورگان است.

داده‌های دارایی‌های جهانی که کامپنیزمارکت‌کپ (CompaniesMarketCap) جمع‌آوری‌ کرده است نشان می دهد که اتریوم از غول‌های پرداخت پی‌پال، مسترکارت، و ویزا نیز جلوتر است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد