چه کسی برای سگ مشهور استانبول پاپوش دوخت

«گفته شده بود که بوژی در تراموا مدفوع کرده است؛ اما دوربین‌ها تصاویر باورنکردنی را نشان دادند»

یک سگ خیابانی محبوب به نام بوژی اخیرا متهم شده بود که روی صندلی‌های مترو در استانبول مدفوع می‌کند. حالا مشخص شده شخصی به‌طور عمدی برای این سگ محبوب پاپوش دوخته است.

برخلاف دیگر سگ‌های خیابانی بوژی سگ مشهور استانبول، علاقه زیادی به سوار شدن وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو، اتوبوس، تراموا و قایق‌های مسافربری دارد. اخیرا شهرداری استانبول نیز قلاده این سگ را به مکان‌یاب مجهز کرده بود تا رفت‌وآمد او امن‌تر شود؛ اما گویا کسانی از حضور این سگ در وسایل حمل‌ونقل عمومی دل‌خوشی نداشتند و سعی کردند با وانمود کردن به اینکه بوژی روی صندلی کار خرابی کرده او را بیرون بیندازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه بیستم نوامبر، بیلگه عبیری، روزنامه‌نگار اهل ترکیه، اعلام کرد که بوژی متهم به اجابت مزاج در قطار شده است. او همچنین اشاره کرد که برای بوژی پاپوش دوخته شده و مدفوع ذکر شده توسط یک مرد در قطار گذاشته شده است.

عبیری توییت کرد: «در همین زمان در استانبول... سگ خیابانی محبوبی به نام بوژی که برای سوار شدن به وسایل حمل‌ونقل عمومی تبدیل به یک قهرمان مردمی شده است، توسط برخی با تهمت مدفوع کردن در قطار مواجه شد. مشخص شد که برای بوژی پاپوش دوخته‌اند و فیلم دوربین مداربسته نشان می‌دهد که مدفوع را در آنجا کار می‌گذارند.»

حقیقت توسط فیلم دوربین مداربسته کشف شد

مورات اونگون، سخنگوی شهرداری استانبول تأکید کرده که برای این سنگ بخت‌برگشته پاپوش دوخته‌اند. در ویدیویی که او به اشتراک گذاشته است، مردی دیده می‌شود که «مدفوع سگ» را روی صندلی قطار می‌گذارد. این ویدیو توسط دوربین مداربسته نصب‌شده بر روی سقف قطار گرفته شده است. اونگون نوشت: «گفته شده بود که بوژی در تراموا مدفوع کرده است؛ اما دوربین‌ها این تصاویر باورنکردنی را به ما نشان دادند، تماشا کنید.»

انگیزه‌های سیاسی پشت این اقدام عجیب

پس از افشای حقیقت کاربران اینترنتی در این فکر بودند که چرا یک مرد باید سعی کند به‌دروغ یک سگ خیابانی را متهم کند. یکی از کاربران توییتر نوشت: «مردم خیلی عجیب‌وغریب هستند. مثل‌اینکه واقعاً هیچ کاری بهتر از پاپوش دوختن برای یک سگ خیابانی ندارید؟ وقتی این شخص یک‌مشت مدفوع سگ در جیبش می‌گذاشت، فکر نکرد که شاید بهتر است به جای این کار سیگاری بکشم و کارتون ببینم!»

عبیری از انگیزه‌های سیاسی پشت این حرکت خبر داد: «شهردار استانبول یکی از چهره‌های کلیدی مخالف دولت است و شهر بوژی را به‌عنوان نوعی نماد غیررسمی می‌شناسد. بد جلوه دادن سگ و بد نشان دادن شهر به نفع حزب مخالف خواهد بود.»

پاسخ بوژی به اتهامات

صفحه رسمی توییتر بوجی نیز به اتهامات او مبنی بر اجابت مزاج روی صندلی قطار پاسخ داد: «من تمام روز را در کلبه بودم، حتی استانبول را هم ندیدم. تراموا را آلوده کردی و من را مقصر دانستی. تو بد هستی.»

در توییت دیگری نیز صفحه رسمی این سگ خیابانی نوشت که از دیدن فیلم دوربین مداربسته خجالت‌زده شده است. همچنین با انتشار تصویری نوشت « منتظر عذرخواهی هستم» 

به گزارش CNN، بوژی به طور متوسط هر روز ۳۰ کیلومتر را طی می‌کند. او از ایستگاه‌های مختلف مترو می‌گذرد و سوار کشتی می‌شود. این سگ خیابانی به شکلی باورنکردنی معروف است و مردم مشتاق سلفی گرفتن با او هستند. او عقیم و واکسینه شده است. مقامات شهرداری استانبول با استفاده از ریزتراشه‌ای که به قلاده او متصل است، حرکات او را دنبال می‌کنند. همچنین شرکت ترابری استانبول نیز برای او «بلیط» رایگان صادر کرده بود. 

نشان دادن علاقه به حیوانات خیابانی برای جذب حمایت شهروندان در انتخابات محلی و سراسری در ترکیه امری معمول است. برای مثال شهردار کنونی استانبول اکرم امام اغلو در یکی از اولین اقدامات رسمی خود پس از پیروزی در انتخابات شهرداری به پناهگاه سگ‌ها در استانبول رفت و پس از آن امینه اردوغان همسر رئیس جمهور نیز از محل نگهداری حیوانات بی‌سرپناه بازدید کرد.

بیشتر از زندگی