نان هزار تومان گران‌تر شد

واحدهای تولیدی می‌توانند در ازای اضافه کردن کنجد، قیمت نان را هزار تومان افزایش دهند

برخی نانوایی‌ها با این توضیح که آردهای یارانه‌ای کیفیت لازم را ندارند، از آردهای غیر یارانه‌ای استفاده می‌کنند - ATTA KENARE / AFP

قیمت نان باز هم افزایش یافت؛ این خبری است که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است و مشاهدات میدانی و مراجعه به بسیاری از نانوایی‌ها این موضوع را اثبات می‌کند؛ با این حال، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران تغییر قیمت مصوب نان را انکار کرده است. او در واکنش به افزایش قیمت نان در برخی نانوایی‌ها گفته است که واحدهای تولیدی در صورت اضافه کردن کنجد در طبخ نان می‌توانند هزار تومان به قیمت مصوب اضافه کنند. به گفته عباس ارشدی، قیمت انواع نان نیز بر اساس نوع آرد یارانه‌ای که برای پخت آن‌ها استفاده شده است، تعیین می‌شود.

بر اساس اعلام مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران، در حال حاضر دو نوع آرد در نانوایی‌ها استفاده می‌شود؛ به‌عنوان مثال اگر یک عدد نان بربری با آرد یارانه‌ای نوع یک پخت شود، قیمت آن هزار و ۸۰۰ تومان است اما اگر از آرد یارانه‌ای نوع دو برای تهیه آن استفاده شده باشد، قیمت هر عدد نان به دو هزار و ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

عباس ارشدی درباره قیمت دیگر انواع نان نیز به خبرگزاری ایلنا گفت: «قیمت تافتون سنتی ۹۰۰ تومان است اما در صورت استفاده از آرد یارانه‌ای نوع دو به هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد.»

در حالی‌ که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران اعلام کرده است که در تولید انواع نان از یکی دو نوع آرد یارانه‌ای استفاده‌ می‌شود، برخی نانوایی‌ها با این توضیح که آردهای یارانه‌ای کیفیت لازم را ندارند، از آردهای غیر یارانه‌ای استفاده می‌کنند یا به اجبار روی نان‌ها سبوس می‌ریزند و می‌گویند که به همین دلیل قیمت خود را افزایش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارشدی بدون اینکه درباره کیفیت آردها توضیحی دهد در واکنش به این موضوع گفته است: «این مسئله به لحاظ بهداشتی و پزشکی چندان تایید شده نیست و من به مردم توصیه می‌کنم تا آنجا که امکان دارد چنین نان‌هایی را خریداری نکنند.»

ماجرای کسری گندم و واردات از روسیه

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران، در حال حاضر قیمت هر کیلو آرد یارانه‌ای نوع یک ۶۶۵ تومان است و آرد یارانه‌ای نوع دو با قیمت هر کیلو ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین در یک سال زراعی منتهی به تابستان ۱۴۰۰، هر کیلو گندم به نرخ پنج هزار تومان از کشاورزان خریداری شده است.

ارشدی با بیان اینکه در سال زراعی جدید در ایران، «شرایط مطلوبی» وجود نداشته، گفته است: « همین عامل باعث شد تولید و خرید گندم از کشاورزان به‌شدت تقلیل یابد. ما برای تامین نیاز  کشور مجبور به واردات شدیم و این واردات همچنان ادامه دارد و توانستیم نیاز خود را از سبد واردات تامین کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران در حالی هر کیلو گندم را از کشاورزان داخلی به نرخ پنج هزار تومان خریداری می‌کند که برای واردات گندم از روسیه بهای زیادی می‌پردازد. این کشور تعرفه ۷۰ دلاری برای صادرات گندم خود تعیین کرده است ولی از آنجا که امکان واردات گندم از کشورهایی مثل آمریکا وجود ندارد، گندم‌ از روسیه و با نرخ نجومی، به ایران وارد می‌شود.  

پیش‌تر محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران، نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته بود که ایران باید با هر کشوری که مازاد تولید گندم دارد، برای جبران کسری خود وارد مذاکره شود. بر اساس اعلام مرتضوی، هم‌اکنون میزان ذخیره گندم در ایران، سه میلیون تن است؛ در حالی‌ که بر اساس اعلام علیقلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، نیاز سالانه ایران به گندم ۱۱ میلیون تن است.

در همین زمینه محمدجواد عسگری، نایب‌رئیس‌ کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفته بود که ایران با کمبود هشت میلیون تن گندم مواجه است و باید برای جبران کسری موجود، ذرت، جو و سویا نیز وارد شود.

بیشتر از اقتصاد